Taką tendencję widzą od dawna operatorzy w Europie Zachodniej i USA. Teraz są jej oznaki także w Polsce. Krótkie wiadomości - SMS-y i MMS-y - tracą popularność - wynika z danych operatora sieci Plus. Częściowo "winne" są smartfony, ale także taniejące minuty połączeń.
Statystyczny użytkownik Polkomtela, operatora sieci Plus wysyłał w 2013 roku miesięcznie o 9 proc. wiadomości SMS i MMS mniej niż w 2012 roku. Podczas gdy w 2012 r. na klienta telekomu przypadało miesięcznie 136,6 wiadomości, w ubiegłym roku już tylko 123,4.
Spadek widać przy tym zarówno w segmencie post-paid (do którego Plus zalicza karty M2M), jak i pre-paid. W pierwszym liczba wiadomości na użytkownika spadła rok do roku z 142,4 do 137,4, a w segmencie telefonów na kartę ze 130 do 107, czyli aż o 18 proc..
W porównaniu z 2011 r. spadek popularności wiadomości SMS i MMS jest jeszcze bardziej widoczny. Wówczas klient sieci wysyłał miesięcznie 143,5 wiadomości: 149,2 w segmencie post-paid i 137 w segmencie telefonów na kartę.
Inni operatorzy (Orange Polska, T-Mobile, Play) nie podaje analogicznych danych, więc trudno stwierdzić, czy tendencja widoczna w Polkomtelu dotyczy całego rynku. Tak miałoby być zdaniem firmy analitycznej Audytel, która dodatkowo podkreśla rosnący udział w rynku krótkich wiadomości ze strony urządzeń M2M.