Unia Europejska walczy z marnowaniem żywności

Termin przydatności do spożycia na opakowaniu często decyduje o tym czy dany produkt wyląduje w śmieciach czy na naszym stole - nawet jeśli zawartość opakowania nadal jest "jadalna". UE bierze się więc za daty i marnowanie żywności.

Publikacja: 19.05.2014 18:55

Unia Europejska walczy z marnowaniem żywności

Foto: Bloomberg

Kraje Unii chcą usunąć z opakowań niektórych produktów spożywczych daty przydatności do spożycia. Mogą więc one zniknąć m.in. z suchego makaronu, ryżu czy kawy. Holandia i Szwecja chcą by lista była jeszcze dłuższa i argumentują, że na wielu produktach, które można przechowywać dość długo są zaskakująco krótkie terminy przydatności do spożycia.

Także takie organizacje jak Greenpeace domagają się zmiany prawa i likwidacji tych oznaczeń na niektórych produktach spożywczych. Zdaniem pomysłodawców zmiany termin "Należy spożyć do" powinien zniknąć z opakowań herbaty, kawy, ryżu, suchego makaronu oraz serów twardych. Już teraz nie ma takich oznaczeń m.in. na soli, cukrze czy occie.

Nowe regulacje mogłyby wejść w życie już pod koniec 2015 roku.

Eksperci podkreślają, że data przydatności do spożycia sprawia, iż konsumenci wyrzucają "na wszelki wypadek" dobrą żywność, sugerując się opisem na opakowaniu. Tylko w krajach UE każdego roku 89 mln ton żywności ląduje na śmietniku.

Z badania przeprowadzonego przez Komisję Europejską wynika, że ogółem aż 45 proc. konsumentów uważa, że jedzenie produktów, których data przydatności do spożycia już minęła szkodzi zdrowiu.

W Polsce - jak wynika z danych Eurostatu - marnuje się blisko 9 mln ton żywności rocznie. Produkcja odpowiedzialna jest za marnowanie blisko 6,6 mln ton odpadów żywnościowych, gospodarstwa domowe ponad 2 mln ton, natomiast inne źródła to 0,35 mln ton. Powyższe dane sytuują Polskę na 5 pozycji państw marnujących jedzenie w Unii Europejskiej, za Wielką Brytanią, Niemcami, Francją i Holandią.

Aż 39 proc. Polaków przyznaje się do wyrzucania jedzenia i aż 30 proc. jako główny powód podaje przegapienie terminów przydatności do spożycia.

Według organizacji pozarządowych współwinne marnowania żywności są supermarkety, które oferują klientom coraz większe opakowania za coraz mniejszą cenę oraz promocje w postaci tzw. sprzedaży wiązanej - trzy produkty za cenę dwóch. Klienci kupują wtedy często coś czego tak naprawdę nie potrzebują i najczęściej te produkty lądują na śmietniku.

Kraje Unii chcą usunąć z opakowań niektórych produktów spożywczych daty przydatności do spożycia. Mogą więc one zniknąć m.in. z suchego makaronu, ryżu czy kawy. Holandia i Szwecja chcą by lista była jeszcze dłuższa i argumentują, że na wielu produktach, które można przechowywać dość długo są zaskakująco krótkie terminy przydatności do spożycia.

Także takie organizacje jak Greenpeace domagają się zmiany prawa i likwidacji tych oznaczeń na niektórych produktach spożywczych. Zdaniem pomysłodawców zmiany termin "Należy spożyć do" powinien zniknąć z opakowań herbaty, kawy, ryżu, suchego makaronu oraz serów twardych. Już teraz nie ma takich oznaczeń m.in. na soli, cukrze czy occie.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku