W ciągu roku z linii montażowej zjeżdżać ma nawet 85 tysięcy tych pojazdów. Powstanie tam co najmniej 2300 miejsc pracy choć szacuje się, że łącznie z otoczeniem zakładu zatrudnienie w branży motoryzacyjnej wzrośnie do nawet 10 tys. etatów.
- To największa inwestycja dekady w Europie – twierdzi wiceminister gospodarki, Ilona Antoniszyn – Klik. Fabryka koncernu zbudowana zostanie we Wrzesińskiej Strefie Aktywności Gospodarczej objętej ulgami podatkowymi. Grunty położone są zaledwie 4 km od autostrady A2 i 60 km od Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań – Ławica. Na tym terenie powstanie nie tylko niemiecki zakład, ale również mniejsze fabryki innych firm. W zadaszonych halach Volkswagena o powierzchni 300 tys. m2 odbywać będą się prace nad karoserią, lakierowaniem oraz ostatecznym montażem pojazdów. Na 330 hektarach powstanie również droga okrążająca strefę, parkingi, budynek straży pożarnej, a także specjalne centrum szkoleniowe. Budowa fabryki rozpocznie się jesienią tego roku. Pierwsze Craftery opuszczą zakład dwa lata później.
– Volkswagen zainwestuje we Wrześni ponad 3,3 mld złotych. To 20% sumy nakładów, które poniosło do tej pory 170 przedsiębiorców w naszej strefie – dodaje Barbara Kaśnikowska, prezes wałbrzyskiej strefy. Choć inwestycja Volkswagena zlokalizowana jest w województwie wielkopolskim, na decyzji koncernu zyskają firmy motoryzacyjne z całej Polski. Część inwestorów działających w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej już produkuje podzespoły dla niemieckiej marki. Są w śród nich między innymi Ronal, Mahle, Nifco, GKN Driveline, czy Faurecia.