W Tarnowskich Górach będą jeździć hybrydowe autobusy Volvo. Cztery sztuki kupił właśnie przewoźnik PKM Świerklaniec, a włączenie pojazdów do ruchu zaplanowano na 31 lipca. Według specjalistycznego serwisu Infobus, Łączny koszt zamówienia to ok. 4,5 mln zł. Obejmuje ono jeden nowy egzemplarz Volvo 7900H Euro 6 wyprodukowany przez wrocławskie zakłady tego szwedzkiego koncernu motoryzacyjnego oraz trzy używane egzemplarze Volvo 7700H, które wcześniej pełniły role pojazdów demonstracyjnych w Austrii i Czechach. To zarazem pierwsze hybrydowe autobusy Volvo, jakie będą jeździły w barwach polskiego przewoźnika.
- Zaletą technologii hybrydowej Volvo jest fakt, iż silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną – tłumaczy Aleksander Kierecki, szef Infobus. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.
Jeszcze bardziej innowacyjną technologią jest napęd czysto elektryczny. W maju Lublin podpisał umowę z Ursusem i Politechniką Lubelską w sprawie przygotowania i wprowadzenia do produkcji innowacyjnego pojazdu zasilanego bateriami litowo-jonowymi. Ma na nich przejechać co najmniej 200 kilometrów. Silniki napędowe o mocy 150 kW zostaną umieszczone w piastach kół osi tylnych i zasilane będą bateriami o pojemności energetycznej co najmniej 200 kWh. Ich trwałość została obliczona na minimum 6 lat. Stworzony przez konsorcjum autobus będzie mógł zabrać nawet 70 pasażerów, znajdą się w nim 23 miejsca siedzące. Ponadto autobus będzie posiadał klimatyzowaną przestrzeń dla pasażerów, jak i dla kierowcy, a także możliwość szybkiego - 15 minutowego ładowania baterii na przystankach końcowych.
Dotychczas autobusy elektryczne testowało kilka miast w Polsce. Test przeprowadziło m.in. Zakopane, które ma starać się o dotacje do zakupu elektrycznych autobusów z funduszy Unii Europejskiej. W ubiegłym tygodniu pierwszy autobus elektryczny wyruszył na ulice Krakowa. Pojazd wyprodukowany przez firmę Solaris z Bolechowa pod Poznaniem będzie testowany przez rok. W tym czasie miasto będzie mogło podjąć decyzję o zakupie większej partii takich autobusów. Na razie na kontrakt jako pierwsza zdecydowała się Warszawa – 10 sztuk autobusów elektrycznych ma dostarczyć chiński producent BYD, który wygrał przetarg z poznańskim Solarisem. Ten ostatni odwołuje się jednak od wyników postępowania, oskarżając konkurenta o zaniżanie ceny. Do tej pory Solaris sprzedał swoje pojazdy elektryczne do Klagenfurtu (Austria), Brunszwiku, Dusseldorfu i Hamburga (Niemcy) oraz do Vasteras (Szwecja). W Polsce kilka miast testuje tego typu pojazdy.
Elektryczne autobusy produkuje także Volvo we Wrocławiu. Volvo Buses dostarczy jesienią elektryczne pojazdy dla Sztokholmu. Stolica Szwecji została wybrana, by zademonstrować i sprawdzić, w jaki sposób autobusy z napędem elektrycznym mogą przyczynić się do poprawy jakości życia mieszkańców miasta. Będzie po niej jeździć 8 pojazdów z wrocławskich zakładów.