Więcej kontenerów w polskich portach

Inwestycje powiększające zdolności przeładunkowe uczynią polskie Wybrzeże kontenerowym hubem na Bałtyku.

Publikacja: 09.10.2014 11:26

Więcej kontenerów w polskich portach

Więcej kontenerów w polskich portach

Foto: Bloomberg

Polskie porty inwestują w rozbudowę możliwości przeładunku kontenerów. Według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat ok. 130 proc. W przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc. Już w końcu obecnej dekady wielkość przeładowywanych w polskich portach towarów ma przekroczyć 2,5 mln TEU, czyli standardowych kontenerów 20-stopowych.

Inwestycję wartą blisko miliard złotych rozpoczyna DCT Gdańsk, jeden z najważniejszych terminali kontenerowych na Bałtyku, mający w przeładunkach na polskim Wybrzeżu blisko 60-procentowy udział. Za miesiąc do Gdańska przypłynie szósty dźwig, a zdolność przeładunkowa sięgnie 1,5 mln TEU.

Kolejny terminal

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie jednak budowa drugiego terminalu, który w roku 2016 powiększy możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU. W ubiegłym miesiącu rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę nabrzeża – zbuduje je firma Besix. Wybrano także dostawcę dźwigów. Jeszcze w październiku ma być dopięte finansowanie przedsięwzięcia. – Możliwe, że prace zaczną się jeszcze w tym roku – mówi Adam Żołnowski, wiceprezes DCT Gdańsk ds. finansowych.

Będzie to jednak zależeć od tempa uzgodnień z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Są one warunkiem wydania pozwolenia budowlanego. Tymczasem pojawił się spór o głębokość toru wodnego prowadzącego do portu: DCT chce głębszej drogi, pozwalającej na przyjmowanie największych na świecie statków.

W dalszej perspektywie DCT zamierza bowiem jeszcze zwiększyć możliwości przeładunkowe do nawet 4 mln TEU w latach 2022–2025. – Nie będzie to wymagało budowy nowego nabrzeża, ale inwestycji w suwnice czy dźwigi – dodaje Żołnowski.

We wzrost przeładunków inwestuje także terminal kontenerowy BCT Gdynia. Wart 157 mln zł program inwestycyjny dofinansowywany przez Unię Europejską (53 mln zł) zaczął się półtora roku temu. Dzięki niemu zdolności przeładunkowe terminalu wzrosną z obecnych 750 tys. 20-stopowych kontenerów do 1,2 mln. – Inwestujemy w remonty nawierzchni składowych, w nowe urządzenia do przeładunku kontenerów w terminalu kolejowym, w nowe suwnice – mówi Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BCT Gdynia. W końcu listopada BCT otrzyma dwie nowe suwnice, które będą pracować na nabrzeżu. W marcu przyszłego roku dojdą dwie nowe suwnice kolejowe. Do tego dochodzą jeszcze inwestycje w infrastrukturę IT: łączność, system zamówień, system pozycjonowania kontenerów. Cały program inwestycyjny zostanie zakończony w półtora roku – dwa lata. W całym ubiegłym roku przeładowano w polskich portach ponad 70 mln ton towarów. Według raportu Actia Consulting to o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy przyrost przeładunków nastąpił w przypadku węgla i koksu – 3,53 mln ton, ładunków drobnicowych – 2,73 mln ton, oraz rudy – 1,93 mln ton.

Wielkie możliwości

W przypadku kontenerów wielkość przeładunków sięgnęła 1,97 mln TEU. Wzrosły także – o blisko 20 proc. – przeładunki kontenerów w portach Szczecin i Świnoujście, choć ich udział w obsłudze tego rodzaju transportu jest dużo mniejszy niż Gdańska i Gdyni.

Obecnie w Polsce działa sześć głównych terminali kontenerowych. W ostatnich pięciu latach przeładunki w nich się podwoiły. Możliwości rozbudowy to icha.wozniak@rp.pl główny walor. Podczas gdy największe porty w Europie stają się coraz bardziej zatłoczone, podaż terenów na polskim Wybrzeżu wydaje się nieograniczona.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

Polskie porty inwestują w rozbudowę możliwości przeładunku kontenerów. Według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat ok. 130 proc. W przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc. Już w końcu obecnej dekady wielkość przeładowywanych w polskich portach towarów ma przekroczyć 2,5 mln TEU, czyli standardowych kontenerów 20-stopowych.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Nowy cel NATO 5 proc. PKB, pomoc Niemiec dla Ukrainy i zaskakujący wynik Asseco
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Piotr Wojciechowski, prezes Grupy WB: Europa się zbroi. Polska może być hubem technologii wojskowych
Biznes
Rosjanie kupili tynk do silosów atomowych w UE. Niemiecka firma zaprzecza łamaniu sankcji
Biznes
Ciekawe wieści z CD Projektu. Jak sobie radzą Wiedźmin i Cyberpunk?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Europejska zbrojeniówka napędza rynek pracy
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont