Szwedzki koncern Saab bije się o zamówienia na okręty podwodne dla marynarki

Szwedzki Saab chce przekonać polskich admirałów i stocznie, że warto razem budować okręty podwodne nowej generacji i dzielić odpowiedzialność za bezpieczeństwo na Bałtyku

Aktualizacja: 25.11.2014 13:24 Publikacja: 25.11.2014 08:00

Kockums A26

Kockums A26

Foto: materiały prasowe

- Łączą nas wspólne poglądy na zagrożenia w regionie Morza Bałtyckiego, zbieżne z RP mamy też cele obronne – twierdzi Sztokholm. – Jeśli zdecydujecie się na okrętową, strategiczną współpracę, dołożymy starań aby zbudować modelowe rozwiązania dotyczące polonizacji technologii i sprawiedliwego udziału w korzyściach z kooperacji i eksportu uzbrojenia – kusił, podczas zeszłotygodniowego Warsaw Security Forum Tobias Wennberg pierwszy wiceprezes Saab ds. Europy Centralnej i Wschodniej.

„Orka" na celowniku

Saab zauważył, że wdrażany w polskiej marynarce, program modernizacyjny „Orka" (w przetargowej grze liczą się oprócz Szwedów dwaj inni, najwięksi obecnie na kontynencie, producenci okrętów: francuska grupa stoczniowa Direction des Constructions Navales Services - DCNS - oferuje okręty scorpene- i niemiecka grupa ThyssenKrupp Marine Systems - proponuje okręty U 214 lub U 212A) - jest zbieżny z planami budowy okrętów podwodnych nowej generacji dla szwedzkiej floty. Szwedzka agencja zamówień obronnych (FMV) już zleciła opracowanie planów budowy i produkcji podwodnej broni nowej generacji. W okresie 2015-2024, kwota potencjalnych zamówień wynosiłaby 11,2 miliardów koron.

Szwedzi „niewidzialne" i wyposażone w klasyczny elektryczno - dieslowski napęd, wspomagany silnikami Stirlinga ( działające w systemie AIP - air independent propulsion – bez dostępu powietrza), okręty Kockums A26 chcą budować własnymi siłami.

Odzyskane stocznie Kockums

To dlatego skandynawski koncern zadbał o to aby przemysłowy potencjał i technologie budowy jednostek podwodnych, znalazły się na powrót w szwedzkim ręku. Saab w ekspresowym tempie przejął stocznie w Malmö, Karlskronie i Muskö i inne aktywa grupy Kockums od niemieckiej korporacji stoczniowej Thyssen Krupp Marine Systems AB i skoncentrował je w Saab Security and Defence Solutions. Spółka Saab Kockums zatrudnia około 850 pracowników i dostarcza systemy i produkty marynarkom wojennym Szwecji, Australii i Singapuru. Podczas roku obrotowego 2012/2013, ( jeszcze pod szyldem TKMS AB ) odnotowała sprzedaż rzędu 1,7 miliarda koron szwedzkich.

Niewidzialny A26

Projektowany dopiero okręt A26 ma być rozwinięciem konstrukcji jednostek typu Gottland, budowanych przez stocznie grupy Kockums, w latach dziewięćdziesiątych. Nowy okręt ma być szybszy i bardziej autonomiczny, ma mieć cechy stealth , zapewniające niewykrywalność i skryte działanie na płytkich i specyficznych wodach Bałtyku (z możliwością operowania też w warunkach oceanicznych). Powinien być silnie uzbrojony ( jedna z opcji przewiduje oprócz torped przenoszenie przeciwokrętowych, dalekosiężnych i precyzyjnych rakiet NSM). Do tego A26 będzie przygotowany do współpracy z bezzałogowymi pojazdami podwodnymi i zdolny do zanurzania do głębokość powyżej 200 metrów.

Szwedzkie jednostki z polskich stoczni

Tobias Wennberg przekonywał w zeszłym tygodniu w Warszawie, że zwycięstwo w polskim przetargu (marynarka RP planuje pozyskanie 3 okrętów o klasycznym napędzie, za ok. 7, 5 mld zł), otworzy drogę do wieloletniej współpracy z polskim przemysłem stoczniowym a nawet udziału polskich firm w budowie jednostek zamawianych przez szwedzki rząd i sprzedawanych na rynki trzecie.

Wysłannicy Saab Kockums , właśnie prowadzą biznesowe rozmowy ze spółkami stoczniowymi, które znalazły się w portfelu Polskiej Grupy Zbrojeniowej a także przedsiębiorstwami spoza obronnego koncernu. – Chcemy ustalić, jakie zaawansowane technologie można będzie powierzyć polskim inżynierom i przedsiębiorcom, gdy Saab będzie przygotowywał offsetową ofertę – tłumaczył w Warszawie prezes Wennberg.

Skandynawska broń w polskiej armii

Szwedzi zapowiadają otwarcie na współpracę obejmującą nie tylko inżynierskie partnerstwo przy budowie okrętów podwodnych ale też udział w innych programach modernizujących polską flotę wojenną. Na pokładach polskich okrętów już są wyrzutnie przeciwokrętowych rakiet RBS 15. Podpisano umowy o wyposażeniu przez Saab w bezzałogowe pojazdy przeciwminowe przyszłych , budowanych właśnie niszczycieli min Kormoran II. Szwedzkie propozycje obronne objęły też inne programy wyposażania marynarki w nowe okręty obrony wybrzeża ( program „Miecznik") i patrolowce z funkcją niszczenia min („Czapla").

Morskie kły

Program operacyjny Orka, związany z pozyskaniem okrętów podwodnych, to najdroższy, najbardziej skomplikowany projekt modernizacyjny w Marynarce Wojennej. Zaplanowany na najbliższą dekadę zakłada zamówienie trzech nowoczesnych, podwodnych okrętów , o wyporności ok. 2 tys. ton , czyli średnich, z klasycznym napędem, torpedami i pociskami manewrującymi, jako bronią odstraszania, w arsenale. Cena jednostki to ok. 500 mln euro za sztukę. Pierwszy z okrętów powinien dołączyć do floty już w 2020 roku. Kolejny, w myśl planów MON, miałby być gotowy przed 2022 r, a ostatni po 2025 roku.

- Łączą nas wspólne poglądy na zagrożenia w regionie Morza Bałtyckiego, zbieżne z RP mamy też cele obronne – twierdzi Sztokholm. – Jeśli zdecydujecie się na okrętową, strategiczną współpracę, dołożymy starań aby zbudować modelowe rozwiązania dotyczące polonizacji technologii i sprawiedliwego udziału w korzyściach z kooperacji i eksportu uzbrojenia – kusił, podczas zeszłotygodniowego Warsaw Security Forum Tobias Wennberg pierwszy wiceprezes Saab ds. Europy Centralnej i Wschodniej.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki