Chińczycy przekopią Nikaraguę

Powstająca nowa droga wodna to wielka szansa dla Pekinu i potencjalne zagrożenie dla interesów Waszyngtonu.

Publikacja: 24.12.2014 03:32

Kanał o długości 278 km, szerokości od 230 do 520 m i głębokości 28 m, który wybuduje firma Hong Kon

Kanał o długości 278 km, szerokości od 230 do 520 m i głębokości 28 m, który wybuduje firma Hong Kong Nicaragua Development Co (HKND), ma kosztować 50 mld dol. To trzykrotność PKB Nikaragui.

Foto: Bloomberg

W zwykły dzień po obydwu stronach Kanału Panamskiego stoi w kolejce do przeprawy przynajmniej po 70–80 statków. Tracą czas i pieniądze, chociaż za przepłynięcie strategicznej drogi morskiej płacą dziesiątki tysięcy dolarów. Oglądanie tej kawalkady też kosztuje: Panamczyk chcący wejść na trybuny obserwacyjne i z bliska patrzeć na statki płaci 5 dolarów amerykańskich. Obcokrajowiec – 8, bo jak tłumaczy kasjer, musi być sprawiedliwie.

To wszystko może się wkrótce zmienić, bo właśnie ruszyła budowa konkurencyjnego połączenia Pacyfiku z Morzem Karaibskim – Kanału Nikaraguańskiego, zwanego Grand Canal. Statki mają opuszczać Pacyfik w miejscowości Brito, przepływać przez jezioro Nikaragua i wypływać w Punta Gorda na brzegu Morza Karaibskiego.

Pozostało 86% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły