Polacy ruszyli po motocykle

Rekordowe w ciągu ostatnich sześciu lat wyniki osiągnął polski rynek motocykli.

Publikacja: 13.01.2015 12:42

Polacy ruszyli po motocykle

Foto: Bloomberg

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w minionych dwunastu miesiącach salony sprzedały 9845 nowych maszyn. To o jedną trzecia więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej, czyli o prawie 2,5 tys. sztuk.

Tak dobry rezultat został wypracowany przez motocykle z silnikami do 125 cm sześciennych. W okresie od stycznia do grudnia stanowiły prawie 39,8 proc. wszystkich rejestracji. Na drugim miejscu znalazły się drogie motocykle z dużymi silnikami powyżej 750 cm z prawie 29,6-procentowym udziałem, natomiast na trzecim – maszyny o pojemnościach od 500 do 750 cm z udziałem 12,8-procentowym.

Przyczyna tak dużego wzrostu sprzedaży jest zmiana przepisów. Nowe regulacje wprowadzone w sierpniu zezwoliły na prowadzenie motocykli o pojemności do 125 cm3 posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Wcześniej kierowcy z tą kategorią mogli bez dodatkowych uprawnień jeździć wyłącznie jednośladami z silnikami o pojemności do 50 cm3 i mocy silnika do 4 kW. W praktyce są to miejskie skutery nie przekraczające prędkości 50 km na godzinę. A więc wolne, przez to niezbyt bezpieczne, bo nie oferujące wystarczającego przyspieszenia przy wyprzedzaniu. – Tymczasem 125-ki są niewiele droższe, za to o niebo praktyczniejsze. I bardzo łatwo się je prowadzi – twierdzi szef branżowego miesięcznika MotoRmania, Piotr Surowiec.

W rezultacie 125-tki, które jeszcze rok temu były w ogonie sprzedaży liczonej pod względem segmentów, wyforsowały się na czoło. Wcześniejszy lider – najcięższe maszyny powyżej 750 cm – nadal mają duży udział w sprzedaży. Ponieważ są drogie – ceny sięgają 70-9- tys. złotych, często kupowane są na firmy przez ich właścicieli.

W ubiegłym roku najpopularniejszą marka był Romet Motors ze sprzedażą 1775 sztuk i wzrostem rok do roku o 55,8 proc. Na drugie miejsce wysunęła się Yamaha – 1198 sztuk i wzrost o 78 proc., natomiast na trzecim znalazło się BMW – 982 sprzedane motocykle i 29,4-procentowy wzrost względem 2013 roku.

Według prognoz największego polskiego producenta – Romet Motors, w 2015 roku sprzedaż niewielkich motocykli z silnikami o pojemności 125 centymetrów sześciennych będzie dominować na polskim rynku jednośladów. Ale jeszcze większy boom na te poręczne i niedrogie maszyny przypadnie za rok-dwa.

- Wielu kierowców samochodów wciąż nie wie, że może poruszać się motocyklem bez dodatkowych uprawnień. Ten rynek ma szansę na kontynuowanie dynamicznego rozwoju, bo motocykle 125 ccm wybierają głównie osoby w średnim wieku, czyli grupa konsumentów o największym potencjale zakupowym – twierdzi dyrektor Romet Motors, Agnieszka Starzyk.

W całym 2014 roku zarejestrowano prawie 45.8 tys. motocykli używanych. Jest to o przeszło 18 proc. więcej niż poprzednim roku. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to: Honda, Yamaha) oraz Suzuki. Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.

Biznes
Dania szykuje się na Donalda Trumpa. Premier zwołuje pilne spotkanie
Biznes
Koniec Hindenburg Research. Uderzał w bogaczy, grał na akcjach, ma nowy plan
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Ograniczenie importu chipów do Polski – czy wpłynie na rozwój AI?
Biznes
Energetyczny plan Orlenu. Odpowiedzialnie o energii przyszłości
Biznes
Apel do Elona Muska w sprawie Polski. Rafał Brzoska: Jesteśmy jak Mongolia?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego