Reklama

Polacy ruszyli po motocykle

Rekordowe w ciągu ostatnich sześciu lat wyniki osiągnął polski rynek motocykli.

Publikacja: 13.01.2015 12:42

Polacy ruszyli po motocykle

Foto: Bloomberg

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w minionych dwunastu miesiącach salony sprzedały 9845 nowych maszyn. To o jedną trzecia więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej, czyli o prawie 2,5 tys. sztuk.

Tak dobry rezultat został wypracowany przez motocykle z silnikami do 125 cm sześciennych. W okresie od stycznia do grudnia stanowiły prawie 39,8 proc. wszystkich rejestracji. Na drugim miejscu znalazły się drogie motocykle z dużymi silnikami powyżej 750 cm z prawie 29,6-procentowym udziałem, natomiast na trzecim – maszyny o pojemnościach od 500 do 750 cm z udziałem 12,8-procentowym.

Przyczyna tak dużego wzrostu sprzedaży jest zmiana przepisów. Nowe regulacje wprowadzone w sierpniu zezwoliły na prowadzenie motocykli o pojemności do 125 cm3 posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Wcześniej kierowcy z tą kategorią mogli bez dodatkowych uprawnień jeździć wyłącznie jednośladami z silnikami o pojemności do 50 cm3 i mocy silnika do 4 kW. W praktyce są to miejskie skutery nie przekraczające prędkości 50 km na godzinę. A więc wolne, przez to niezbyt bezpieczne, bo nie oferujące wystarczającego przyspieszenia przy wyprzedzaniu. – Tymczasem 125-ki są niewiele droższe, za to o niebo praktyczniejsze. I bardzo łatwo się je prowadzi – twierdzi szef branżowego miesięcznika MotoRmania, Piotr Surowiec.

W rezultacie 125-tki, które jeszcze rok temu były w ogonie sprzedaży liczonej pod względem segmentów, wyforsowały się na czoło. Wcześniejszy lider – najcięższe maszyny powyżej 750 cm – nadal mają duży udział w sprzedaży. Ponieważ są drogie – ceny sięgają 70-9- tys. złotych, często kupowane są na firmy przez ich właścicieli.

W ubiegłym roku najpopularniejszą marka był Romet Motors ze sprzedażą 1775 sztuk i wzrostem rok do roku o 55,8 proc. Na drugie miejsce wysunęła się Yamaha – 1198 sztuk i wzrost o 78 proc., natomiast na trzecim znalazło się BMW – 982 sprzedane motocykle i 29,4-procentowy wzrost względem 2013 roku.

Reklama
Reklama

Według prognoz największego polskiego producenta – Romet Motors, w 2015 roku sprzedaż niewielkich motocykli z silnikami o pojemności 125 centymetrów sześciennych będzie dominować na polskim rynku jednośladów. Ale jeszcze większy boom na te poręczne i niedrogie maszyny przypadnie za rok-dwa.

- Wielu kierowców samochodów wciąż nie wie, że może poruszać się motocyklem bez dodatkowych uprawnień. Ten rynek ma szansę na kontynuowanie dynamicznego rozwoju, bo motocykle 125 ccm wybierają głównie osoby w średnim wieku, czyli grupa konsumentów o największym potencjale zakupowym – twierdzi dyrektor Romet Motors, Agnieszka Starzyk.

W całym 2014 roku zarejestrowano prawie 45.8 tys. motocykli używanych. Jest to o przeszło 18 proc. więcej niż poprzednim roku. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to: Honda, Yamaha) oraz Suzuki. Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama