Koncern biją się o polski rynek PC

Sprzedaż komputerów dla biznesu skoczyła o 20 procent. Do walki o rynek włącza się Asus.

Publikacja: 16.01.2015 07:31

Sprzedaż komputerów dla biznesu skoczyła o 20 procent. Do walki o rynek włącza się Asus.

Sprzedaż komputerów dla biznesu skoczyła o 20 procent. Do walki o rynek włącza się Asus.

Foto: Bloomberg

Firmy w Polsce masowo kupują komputery. Jak mówi Stanisław Góralczyk, menedżer w Intel Technology Poland, popyt na biznesowe notebooki wzrósł w 2014 r. o jedną piątą.

Nic dziwnego, że o nasz rynek PC dla firm biją się najwięksi producenci tego sprzętu. Podzieliły go między siebie  Dell, HP i Lenovo, które - w zależności od kategorii (komputery przenośnie, stacjonarne lub tzw. All-in-One) - wykroiły dla siebie udziały na poziomie od ponad 40 do około 90 proc. Teraz jednak walka może się zaostrzyć. Jak ustaliliśmy do gry o biznesowego klienta  włącza się bowiem Asus. Nie wykluczone, że utracone udziały zechce odzyskać też Samsung.

Mocne wejście Asusa

Asus chce powalczyć o małe i średnie firmy, ale zapowiada też udział w przetargach na dostawy dla przedsiębiorstw i instytucji. To zupełnie nowy gracz na tym rynku, ale już wygrał kilka przetargów w Polsce na ok. 2 tys. notebooków. – Dwa lata temu zauważyliśmy, że nasi konkurenci, HP i Dell, którzy do tej pory byli skoncentrowani na kanale biznesowym, zaczęli wchodzić na rynek konsumencki. My w tym segmencie mamy już ugruntowaną pozycję, więc pomyśleliśmy, że warto pójść w ich ślady, ale w odwrotnym kierunku - tłumaczy Sebastian Sierzpowski, menedżer odpowiedzialny za kanał B2B w Asusie. Według niego Asusowi ma być łatwiej niż HP i Dellowi. - Nie każdy klient indywidualny zna marki biznesowe, natomiast każdy w biznesie jest jednocześnie konsumentem i logo Asus nie jest mu obce. To nasza przewaga, którą chcemy wykorzystać - podkreśla.

Tajwański koncern chce walczyć ceną. Na początek sprzęt tej firmy ma być o średnio 2 proc. tańszy niż komputery konkurencji. Cel? 3 proc. polskiego rynku pecetów B2B w 2015 r. Na dzień dobry  Asus może więc przegonić Fujitsu, Apple, czy Vaio. Asusowi nie będzie jednak łatwo zrealizować planów i uplasować w tym roku 20 tys. pecetów dla firm. Konkurenci bowiem rynku łatwo nie oddadzą.

Konkurencja nie śpi

O pozycję lidera chce bić się Lenovo. Chiński koncern globalnie jest numerem jeden na rynku PC.  W segmencie B2B w Polsce wyprzedzają go jednak Dell i HP. - W segmencie desktopów w minionym kwartale udało się  nam znacznie zmniejszyć dystans do drugiego pod względem wielkości sprzedaży gracza na rynku - zapewnia Mirosław Pisaniec, odpowiedzialny za kanał biznesowy w Lenovo. Chińska firma liczy, że w tym roku największy wzrost sprzedaży na polskim rynku B2B zanotuje w obszarze komputerów stacjonarnych oraz All-in-One.

Do gry może włączyć się również Samsung. Producent ten jeszcze parę lat temu stale gościł w rankingach sprzedaży pecetów dla firm. Z danych IDC wynika, że w 2013 r. Koreańczycy mieli 6 proc. rynku biznesowych notebooków w naszym kraju.

We wrześniu tego roku koncern oficjalnie podał, że wycofuje się z rynku PC w Europie. Teraz jednak nieoficjalnie mówi się o tym, że Samsung może wrócić do segmentu B2B. Dane z rynku  europejskiego do takiego ruchu zachęcają. W Wlk. Brytanii w trzecim kwartale zapotrzebowanie na komputery biurkowe wzrosło o niemal 14,5 proc., w Francji – o około 18 proc., a W Hiszpanii – aż o ponad 30 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.duszczyk@rp.pl

Firmy w Polsce masowo kupują komputery. Jak mówi Stanisław Góralczyk, menedżer w Intel Technology Poland, popyt na biznesowe notebooki wzrósł w 2014 r. o jedną piątą.

Nic dziwnego, że o nasz rynek PC dla firm biją się najwięksi producenci tego sprzętu. Podzieliły go między siebie  Dell, HP i Lenovo, które - w zależności od kategorii (komputery przenośnie, stacjonarne lub tzw. All-in-One) - wykroiły dla siebie udziały na poziomie od ponad 40 do około 90 proc. Teraz jednak walka może się zaostrzyć. Jak ustaliliśmy do gry o biznesowego klienta  włącza się bowiem Asus. Nie wykluczone, że utracone udziały zechce odzyskać też Samsung.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły