Nowa lepsza infrastruktura do transportu ropy

Kolejne inwestycje na rzecz poprawy szeroko rozumianego bezpieczeństwa energetycznego kraju są na finiszu. Jedną z nich jest terminal naftowy.

Publikacja: 10.09.2015 21:00

Terminal naftowy PERN w Gdańsku

Terminal naftowy PERN w Gdańsku

Foto: materiały prasowe

W grudniu zostanie uruchomiony terminal naftowy w Gdańsku – mówi „Rzeczpospolitej" Marcin Moskalewicz, prezes PERN Przyjaźń. To najważniejszy z realizowanych przez tę państwową firmę projektów.

– Zapewni elastyczność dostaw ropy do Polski z morza, jednocześnie zwiększając znacząco możliwości magazynowania – dodaje Marcin Moskalewicz.

Koniec prac blisko

Terminal, którego koszt sięga 826 mln zł, budują niemal wyłącznie polskie firmy. Liderem ich konsorcjum jest IDS Bud. Wiceprezes tej firmy Krzysztof Kiliański informuje, że właśnie kończą się ostatnie prace montażowe przy terminalu.

– Teraz przygotowujemy procedury związane z odbiorem inwestycji i przekazaniem jej do eksploatacji – mówi wiceprezes IDS Budu. – Realizacja przebiega w ekspresowym tempie, mieliśmy na przykład zgodnie z harmonogramem tylko dziewięć miesięcy na uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, a prace budowlane rozpoczęliśmy w lutym ubiegłego roku – dodaje Krzysztof Kiliański.

Niespodzianki

Jako inwestycja inżynieryjna terminal uznawany jest za skomplikowany i nie wszystko udało się przewidzieć. Jedna z niespodzianek to barka niemiecka z czasów drugiej wojny światowej, która znajdowała się kilkanaście metrów pod ziemią na terenie, gdzie zaplanowano budowę zbiornika na ropę.

Prezes PERN przekonuje, że terminal daje dodatkową możliwość bezpiecznych dostaw nie tylko dla polskich rafinerii, ale i we wschodnich Niemczech, do których ropa płynie obecnie rurociągiem tranzytowym przez Polskę. W dalszej perspektywie może też służyć innym krajom Europy Środkowej.

– Tym samym wpisuje się w plany unijne dalszej integracji Europy i budowy kolejnych korytarzy przesyłowych – powiedział Marcin Moskalewicz. – Jeśli dodamy, że takie rozwiązanie zwiększyłoby konkurencyjność Europy na globalnym rynku, w całkiem nieodległej perspektywie gdański terminal może się stać kluczowym elementem korytarza naftowego Północ–Południe, ciągnącego się od Bałtyku po basen Morza Śródziemnego i Czarnego – dodaje szef PERN.

Rezerwowa baza magazynowa

Przedsiębiorstwo obecnie analizuje możliwość tzw. rewersu rurociągu, który pozwoliłby transportować ropę naftową z Gdańska aż do Adamowa na granicy z Białorusią, gdzie istnieje baza magazynowa. W razie pojawienia się sytuacji kryzysowej terminal pełniłby dzięki temu funkcję bazy magazynowej niezależnie od kierunku dostaw.

Rurociągi PERN

- Odcinek Wschodni to łącznik bazy w Adamowie na granicy z Białorusią z Płockiem. Może transportować 50 mln t ropy rocznie.

- Odcinek Zachodni biegnie z Płocka do rafinerii niemieckiej Schwedt. Może dostarczać 27 mln t ropy rocznie (zaopatruje także zakład w Spergau).

- Rurociąg Pomorski może tłoczyć ropę (30 mln t) zarówno z Płocka do Gdańska – do rafinerii Grupy Lotos – jak i w przeciwnym kierunku (27 mln t rocznie).

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku