Jesień i przełom roku to  sezon  wręczania firmowych laurów. Paweł Krzyworzeka z Akademii Leona Koźmińskiego, który badał w  Polsce motywacje do tworzenia nagród biznesowych, szacuje ich liczbę na 374. Uwzględniając zaś niszowe rankingi i konkursy towarzyszące np. targom biznesowych i regionalnym imprezom laurów może być nawet kilka tysięcy. I co roku przybywa po kilka-kilkanaście nowych(choć niektóre znikają). Badacz przypomina, że np. w USA, gdzie ukazuje się specjalny katalog z nagrodami biznesowymi – ich liczba sięga 16 tysięcy.  W Polsce prestiżowych laurów, którymi chętnie chwalą się duże, renomowane firmy – na czele ze spółkami z WIG- 30 - jest około setki. Dominują te przyznawane przez media, na które (na czele z prasą) przypada prawie 60 proc. z 374 nagród.

Skąd ten wysyp biznesowych laurów? Powodem są korzyści dla organizatorów i uczestników. Pierwsi zdobywają sponsorów i reklamodawców, a jedni i drudzy wzmacniają swój prestiż i markę. Według analizy Pawła Krzyworzeki, spółki z WIG-30 informują na swoich stronach i w raportach o ponad 1300 nagrodach zdobytych w ostatnich latach. Część firm ma nawet specjalne zakładki na stronie, gdzie o nich informuje.

- Wyróżnienia i nagrody, jakie otrzymujemy dotyczą zarówno poszczególnych produktów jak i działalności całej firmy. Niektóre są bardziej prestiżowe, o zasięgu międzynarodowym, inne wiele znaczą lokalnie. Jednak dla nas każda nagroda jest cenna. Pokazuje, że nasza praca spotyka się z uznaniem- podkreśla Joanna Łydygowska szefowa Komunikacji Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

Jak podkreśla badacz z ALK, nagrody są też skutecznym narzędziem budowania tożsamości i dobrego wizerunku nowych branż, grup zawodowych, czy dziedzin.- Mogą mieć spory wpływ na środowisko, w którym działają kreując dobre praktyki i wyznaczając standardy w branży – dodaje Krzyworzeka.

Tak było np. w przypadku Społecznej Odpowiedzialności Biznesu- w promocji idei CSR wśród firm pomogły w ostatnich latach konkursy i rankingi, których dzisiaj jest już kilkanaście. Nagrody mogą też zachęcić firmy do inwestycji w innowacje czy branding- co robi Ranking Najcenniejszych Polskich Marek "Rzeczpospolitej" i towarzyszący mu konkurs „Młoda Marka sukcesu".Organizatorzy rzadko kiedy liczą na bezpośrednie korzyści finansowe - tylko 12 proc. z 374 analizowanych nagród można kupić. -Anita Błaszczak.