Sposobem na większe zaangażowanie użytkownika w dbanie o powierzony mu samochód może być prawo pierwokupu, choć trzeba wprowadzać tę zasadę w sposób przemyślany, aby nie stała się pustym hasłem. Pierwokup jest dobrym rozwiązaniem, bo użytkownik będzie bardziej dbał o pojazd, wiedząc, że auto w przyszłości może być jego własnością. Są jednak okoliczności, które mogą utrudniać wprowadzenie takich zasad. Jedną z nich jest rotacja pracowników. W takim przypadku może się okazać, że dla ostatniego użytkownika pojazdu (jednego z wielu) opcja odkupu nie będzie atrakcyjna. Drugim może być korzystanie z wynajmu długoterminowego: nie będąc właścicielem pojazdu, przedsiębiorca nie może zaoferować pracownikowi rabatów od ceny. W takim przypadku jedyną korzyścią dla kupującego jest stan techniczny i znana historia samochodu.
Komu przysługują i jak wymieniać auta
Polityka flotowa powinna zawierać informacje o tym, komu przysługuje samochód, czyli do jakich stanowisk, jakie auto i z jakiego segmentu jest przypisane. Dzięki temu zasady przydziału samochodów będą jasne dla wszystkich i nie będą powodowały niepotrzebnych emocji.
Polityka flotowa musi także określać zasady wymiany auta. Czy następuje to po zdefiniowanym okresie czy wraz z przekroczeniem limitu przebiegu lub może na podstawie mieszanych kryteriów. Warto opisać, z jakich źródeł będą pochodziły samochody dla nowych czy awansujących pracowników – czy w pierwszej kolejności będą rozpatrywane wolne pojazdy na stanie floty czy może od razu zamawiane nowe. Bez jasnych zasad można się narazić na zarzuty o uznaniowe przyznawanie aut.
Zainwestowanie czasu w stworzenie rzetelnej polityki samochodowej będzie procentowało w przyszłości niższymi kosztami, możliwością uniknięcia sytuacji konfliktowych lub demotywujących oraz mniejszym zaangażowaniem menedżera floty.
Małe uszkodzenia dużym wyzwaniem
Wyzwaniem dla flotowca są drobne uszkodzenia komunikacyjne (np. szkody parkingowe) i eksploatacyjne. Czy odpryski na masce lub wgniecenia w drzwiach należy natychmiast naprawiać? Mogą się przecież za miesiąc pojawić nowe, na które nie będziemy mieli wpływu, a samochód na czas naprawy zostanie unieruchomiony w warsztacie. Musimy być jednak świadomi, że jeśli nie zdecydujemy się naprawiać samochodów na bieżąco (nawet grupując uszkodzenia), nie będziemy mogli skorzystać z polisy ubezpieczeniowej do pokrycia kosztów, a także obciążyć pracowników, którzy doprowadzili do powstania tych szkód. Jest to szczególnie istotne, gdyż nagromadzenie dużej ilości uszkodzeń w samochodzie, może się wiązać z dużymi kosztami przy oddawaniu auta na zakończenie umowy leasingu czy wynajmu lub stratami przy sprzedaży. Decyzja o likwidacji szkód powinna być podjęta po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw: każdy flotowiec jest świadomy, że użytkowane samochody mogą ulec różnego rodzaju uszkodzeniom, których czasem nie da się uniknąć, wskazać winnego czy skorzystać z polisy ubezpieczeniowej. Zarządzający firmowym parkiem samochodów powinien więc zakładać w swoim budżecie koszty, jakie może ponieść przy zwrocie auta do firmy leasingowej.
Tania polisa
Poważną pozycją w budżetach flot jest także ubezpieczenie komunikacyjne. Negocjując z ubezpieczycielem polisę ubezpieczeniową dotyczącą naszej floty powinniśmy skupić się m.in. na udziale własnym. Jest to wartość, o którą będzie pomniejszane każde wypłacane odszkodowanie z AC. Zastosowanie w polisie ubezpieczeniowej udziału własnego ma kilka funkcji. – Po pierwsze, firma uzyskuje lepszą stawkę, bo zmniejsza się odpowiedzialność ubezpieczyciela. Po drugie, udział własny daje podstawę pracodawcy do wystąpienia w stosunku do pracownika, który doprowadził do powstania szkody, o zwrot części kosztów jej likwidacji. Na przykład, mając udział własny o wartości 500 zł w przypadku wystąpienia szkody, której koszt naprawy wyniósł 4 tys. zł, ubezpieczyciel wypłaca 3,5 tys. zł, a pracodawca dopłaca warsztatowi brakujące 500 zł i może wystąpić do pracownika, który spowodował szkodę o zwrot poniesionych kosztów, czyli w tym wypadku 500 zł – tłumaczy przedstawiciel SKFS i podkreśla prewencyjne znaczenie udziału własnego.