– Poczta Polska (PP) przez prawie 500 lat obsługiwała korespondencję urzędową państwa polskiego, dlatego teraz gdy usługi powszechne i komunikacja na linii obywatel-państwo przenosi się do internetu, Poczta powinna być naturalnym partnerem administracji, który pomoże w koordynacji i centralizacji tego procesu – ocenia Przemysław Sypniewski, prezes Instytutu Pocztowego.
W opublikowanym przez Instytut raporcie „PP narodowym operatorem cyfrowym i logistycznym" tłumaczy, że w interesie obywateli jest, aby realizacją strategii państwa dotyczącą cyfryzacji usług publicznych zajmowała się firma państwowa, jaką jest Poczta.
– To instytucja realizująca misję publiczną, ciesząca się dużym zaufaniem społecznym i gwarantująca bezpieczeństwo wrażliwych danych, jakie są przesyłane w korespondencji między obywatelami a urzędami państwowymi. Dodatkowo zaangażowanie Poczty Polskiej w proces cyfryzacji gwarantuje, że istotny obszar rzeczywistości, jakim są usługi publiczne, nie będzie podlegał logice komercjalizacji - przekonuje Sypniewski.
Liczba placówek PP prawie trzykrotnie przekracza liczbę wszystkich urzędów miast i gmin.
– W powszechnym procesie wdrażania cyfryzacji usług publicznych – zwłaszcza w pierwszych latach jego funkcjonowania – ogromne znaczenie będzie miało stworzenie punktów konsultacyjnych, w których obywatele nieposiadający wystarczających umiejętności, sprzętu komputerowego lub dostępu do internetu będą mogli uzyskać informacje i razem z konsultantem przejść proces potrzebny dla załatwienia sprawy – twierdzi Przemysław Sypniewski.