Konkurs organizowany jest co dwa lata od 1989 roku, tegoroczna edycja odbywała się w Brukseli. Oficjalne wręczenie statuetki za najlepszy autobus 2017 roku nastąpi podczas wrześniowych targów IAA w Hanowerze.

Nowy Solaris Urbino 12 electric, który podlegał ocenie członków jury z 20 państw, jest wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. Mogą one być ładowane z wykorzystaniem pantografu, np. podczas postoju na przystankach, lub poprzez złącze plug-in z ładowarki na terenie zajezdni. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino, jest w praktyce nieograniczony. Solaris dostarczył już takie pojazdy m.in. do Barcelony, Berlina czy Hamburga, a w Polsce do Inowrocławia, Jaworzna, Krakowa, Ostrołęki oraz Warszawy.

Tegoroczna edycja konkursu Bus of The Year jest kolejną, w której bierze udział polski producent. Poprzednio, w 2004 roku, w Bus Euro Test rywalizował Solaris Urbino III generacji z silnikiem spalinowym. Wówczas do wygranej zabrakło zaledwie jednego punktu. Teraz polska firma pokonała czterech konkurentów: producentów marek Ebusco, Irizar, Van Hool, oraz Mercedes. - Ta prestiżowa nagroda jest wynikiem wspaniałej pracy zespołowej wszystkich pracowników Solarisa, ale także naszych dostawców oraz partnerów, z którymi rozwijamy nasze produkty. powiedział Andreas Strecker, prezes Solarisa.

Producent z Bolechowa wypracował w 2015 roku rekordowe przychody w wysokości 1,7 miliarda złotych. W Polsce już trzynasty rok z rzędu został liderem rynku niskopodłogowych autobusów miejskich, sprzedając 333 pojazdy. Do zagranicznych odbiorców trafiło z kolei łącznie 946 Solarisów, co daje trzy czwarte udziału eksportu w ogólnej strukturze sprzedaży.

W ub. roku firma zaczęła prace nad budową pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym. Projekt takiego autobusu mega o długości ponad dwudziestu metrów realizowany jest w konsorcjum utworzonym wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.