Konkurs GameINN. Producenci gier walczą o dotacje

W konkursie GameINN wnioski złożyły 72 podmioty. Tylko cztery nie przeszły do drugiego etapu.

Aktualizacja: 27.09.2016 21:22 Publikacja: 27.09.2016 19:38

Foto: Bloomberg

W najbliższych latach do podziału pomiędzy producentów gier będzie nawet 500 mln zł, z czego w pierwszym konkursie do wzięcia jest 80 mln zł. Bardzo duże zainteresowanie konkursem potwierdza, że był on branży potrzebny.

Projekt GameINN powstał dzięki Porozumieniu Polskie Gry, w skład którego wchodzą takie firmy jak CD Projekt, Techland, CI Games, Artifex Mundi, Vivid Games, 11 bit studio, Bloober Team czy The Farm 51. Na co potrzebują pieniędzy?

Firmy z pomysłami

CD Projekt złożył kilka wniosków. Ubiega się między innymi o prawie 10 mln zł dofinansowania na tzw. city creation, czyli technologię służącą stworzeniu „żywego" miasta, która bazuje na zasadach sztucznej inteligencji i automatyzacji. Z kolei dofinansowanie w wysokości ponad 6 mln zł miałoby mu pomóc w stworzeniu kompleksowej technologii poprawiającej jakość animacji twarzy i całego ciała. CI Games złożył dwa wnioski: pierwszy o dofinansowanie w wysokości ponad 2,4 mln zł na tajemniczy projekt LADAI. Nie został on szerzej opisany w opublikowanym przez NCBiR dokumencie, zaznaczono tam tylko, że jest to tytuł roboczy. Drugi wniosek na prawie 4,9 mln zł dotyczy opracowania innowacyjnej technologii opartej na algorytmach sztucznej inteligencji, służących do stworzenia otoczenia gracza: tłumu czy stada zwierząt. Z kolei Bloober Team wystąpił o ponad 10 mln zł na opracowanie samouczącego się systemu modelowania wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w grach z gatunku horror. Pierwszy etap weryfikacji przeszły też m.in. wnioski Vivid Games oraz The Farm 51. Ta ostatnia firma konsekwentnie rozwija się w segmencie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości i z tym też mają związek planowane przez nią projekty.

Analiza dokumentu opublikowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dostarcza ciekawych wniosków. Widać dużą różnorodność wśród podmiotów ubiegających się o dofinansowanie.

Nie tylko gry

Wśród nich jest Warszawska Szkoła Filmowa, która stara się o ponad 1,5 mln zł na „edytor prototypów scen i fabularnych sekwencji interaktywnych". Jest też wątek edukacyjny: Artur Jastrzębski Artists Entertainment wnioskuje o ponad 2,5 mln zł na wirtualnego nauczyciela, czyli aplikację edukacyjną i ogólnorozwojową dostosowaną do potrzeb współczesnego dziecka.

Ciekawy pomysł ma też Very Nice Studio, które chce stworzyć platformę do produkcji gier oraz grę przeznaczoną dla osób niewidomych i niedowidzących. Warto też odnotować wniosek Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowego Stolgraf Pasternak, Rodziewicz, które zamierza stworzyć VRTierOne, czyli grę wspierającą terapię i rehabilitację osób po udarach mózgu. Ciekawie zapowiada się również pomysł spółki VAO, która chce pozyskać kwotę ponad 4,7 mln zł na stworzenie symulatora wspierającego szkolenie kierowców w zakresie transportu wielkogabarytowego.

Opinia

Łukasz Kosiarski, analityk DM BZ WBK

Realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju program GameINN może jeszcze bardziej wzmocnić kondycję polskiej branży gier wideo. Uważam, że może być nawet jednym z kroków na drodze do stworzenia z tej branży narodowej specjalizacji. Materiał na to jest: mamy bardzo zdolnych, kreatywnych twórców gier, potrafiących przy tym przekuć swoje pomysły w globalny sukces, co nieraz już udowodnili. Jeśli chodzi o wpływ programu na biznes poszczególnych firm, to trudno tutaj generalizować, ponieważ każdy przypadek jest inny, ale co do zasady przyznawane dotacje powinny obniżyć koszty produkcji gier po stronie deweloperów i – co za tym idzie – zwiększyć rentowność ich biznesu i wydawanych gier.

Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa