Innowacje z sektora kosmicznego wesprą polskie porty

Nawet po 200 tys. złotych otrzymają firmy, które stworzą innowacyjne rozwiązania m.in. dla polskich portów i przedsiębiorstw zajmujących się spedycją i transportem.

Publikacja: 02.03.2017 17:45

Innowacje z sektora kosmicznego wesprą polskie porty

Foto: 123RF

Space3ac - program rozwoju projektów wykorzystujących technologie satelitarne rozpoczął właśnie rekrutację. Zadaniem organizowanego przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną akceleratora jest dostarczenie nowoczesnych technologii branży, która musi w tej chwili walczyć o utrzymanie zagrożonej przewagi konkurencyjnej.

Projekt Space3ac Intermodal Transportation wesprze 20 pracujących z technologiami satelitarnymi firm, które w procesie akceleracji opracują rozwiązania dla dużych instytucji operujących w sektorze transportowym - trójmiejskich portów, Instytutu Morskiego, czy firmy spedycyjnej C.Hartwig Gdynia. Akcelerator udzieli wspieranym firmom wsparcia doradczego i eksperckiego oraz finansowego w wysokości nawet 0,2 mln zł na jeden projekt.

Jak tłumaczą organizatorzy, do zadań stojących przed uczestnikami będą należeć między innymi stworzenie: systemu monitoringu poziomu wody Morza Bałtyckiego, systemu śledzenia kontenerów, systemu detektorów pomiaru hałasu, zapylenia i emisji na terenie portu, czy aplikacji zarządzania ruchem.

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE), twórca akceleratora, chcą skojarzyć dwa sektory: transportowy i kosmiczny. Inicjatywa otrzymała finansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu Scale Up. Projekt rozpoczął właśnie rekrutację. Ta potrwa do końca marca. To już druga edycja akceleratora.

- Space3ac w pierwszej edycji skupiał się na projektach o charakterze startupowym - mówi Aleksandra Jankowska, prezes PSSE. Jak podkreśla, pozytywny efekt tej edycji sprawił, iż organizator obecnie idzie o krok dalej, angażując ten potencjał w realizację potrzeb konkretnej branży, która ma szczególnie silną pozycję na Pomorzu.

Przez polskie drogi i porty rocznie transportowanych jest 1,737 mld ton ładunków, a transport generuje 10 proc. PKB naszego kraju, dając zatrudnienie ponad 7 proc. osób pracujących w Polsce.

- Tak istotna gałąź gospodarki musi podążać za trendami, potrzebuje więc zastrzyku technologicznego. Inteligentne systemy transportowe poprzez optymalizowanie ruchu na drogach czy w miastach redukują zużycie paliwa, poprawiają bezpieczeństwo i zmniejszają emisję spalin - tłumaczy Wojciech Drewczyński, kierujący projektem Space3ac. Jak zaznacza, zastosowanie innowacji w tej branży jest jednak znacznie szersze.

- Nowe technologie uczą kierowców ekologicznej jazdy, ułatwiają zarządzanie flotą, monitorują ruch ładunków, czy - jak w transporcie morskim - pozwalają minimalizować ryzyko kolizji. Wprowadzanie takich rozwiązań na rynek jest uzasadnione również z punktu widzenia efektywnego wykorzystania naszych zasobów, a sprzyjające rozwojowi transportu intermodalnego położenie geograficzne naszego kraju jest bardzo cennym dobrem naturalnym - podkreśla Drewczyński.

Partnerami projektu są m.in.: Zarząd Portu Morskiego w Gdyni, Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku, Instytut Morski, C.Hartwig Gdynia, Polska Agencja Kosmiczna POLSA.

Krajowy Klaster Kluczowy ICT Interizon, Fundacja infoShare, Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Gdańskiego, Politechnika Gdańska, Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego, a także fundusze Black Pearls VC., Business Angel Seed, Platinum Seed Incubator, czy SpaceTec Partners.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej