Nowe biznesy z wysokim potencjałem

W ostatnim czasie o startupach mówi się bardzo dużo. Nic dziwnego, skoro za kilka lat mają wygenerować w naszym kraju ponad 2 mld zł wartości danej i stworzyć kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy.

Aktualizacja: 06.07.2017 22:40 Publikacja: 06.07.2017 22:24

Nowe biznesy z wysokim potencjałem

Foto: Fotolia

Warto jednak pamiętać, że udany biznes wymaga nie tylko świetnego pomysłu i zastrzyku gotówki, ale również mentora, kontaktów i infrastruktury.

Cennym źródłem doświadczeń są duże koncerny oraz uczelnie. Obie te grupy coraz wyraźniej wyciągają rękę do młodych przedsiębiorców. Przykładem może być Szkoła Główna Handlowa, w ramach której działa SGH Professionals – czyli inicjatywa absolwentów i przedsiębiorców, której celem jest współtworzenie nowych projektów, organizowanie finansowania i pozyskiwanie ekspertów wywodzących się z SGH. Potwierdza to fakt, że absolwenci tej uczelni są bardzo aktywni na polu innowacji. Jesienią ubiegłego roku nagrodzono trzy projekty z branży mediów, teleinformatyki oraz ochrony zdrowia. Były to odpowiednio: Press Acreditation, Location Based Services oraz SiDLY.

Ten pierwszy jest narzędziem łączącym potrzeby organizatorów wydarzeń oraz mediów. Pomaga w promocji i maksymalizuje korzyści z przyznawania akredytacji prasowych. Twórcy pomysłu podkreślają jego skalowalność i uniwersalność. Chcą, aby dostęp do niego miały nie tylko duże festiwale czy instytucje organizujące kilkadziesiąt imprez w roku, ale także małe organizacje, często niedysponujące wielkimi budżetami. Z tego względu zamiast popularnego dzisiaj modelu abonamentowego twórcy zdecydowali się na wprowadzenie opłaty za wydaną akredytację.

Z kolei SiDLY stworzyło stworzyło system do teleopieki oparty na pierwszej w Europie certyfikowanej medycznie opasce, łącząc funkcjonalność wielu urządzeń medycznych i opiekuńczych. System skierowany jest nie tylko do pacjentów indywidualnych, ale także do placówek medycznych i domów pomocy społecznej. Warto podkreślić, że startup już generuje przychody.

- Naszym celem jest zwiększanie atrakcyjności oferty dla klientów i wejście na nowe rynki. Rada, jaką mogłabym przekazać początkującym startupom, to przede wszystkim starać się stać jak najszybciej rentowną firmą. Rozwój i dopracowywanie modelu jest bardzo ważne, ale najważniejsze jest mieć przychody i finanse za które można się rozwijać – podkreśla Edyta Kocyk, szefowa SiDLY. Dodaje, że projekt przynosi realne korzyści nie tylko dla początkowo zakładanej grupy docelowej seniorów, ale również dla osób z problemami epilepsji, zawodów podwyższonego ryzyka i tych, którzy wymagają regularnego monitoringu.

- Obecnie powstaje coraz więcej systemów telemedycznych, które budują rynek. Takie trendy, jak starzejące się społeczeństwo, rozwój technologii oraz coraz większa świadomość powodują, że nasz projekt rozwija się w szybkim tempie – podkreśla. Z kolei celem rozwiązania Location Based Services, wdrażanego przez Platformę Komunikacji i Rozwiązań Mobilnych, jest budowa usług lokalizacyjnych, opartych o unikalną metodę wykrywana telefonu komórkowego.

- Wykorzystanie beaconów i Wi-Fi, jako technik mikrolokalizacji klientów, bardzo rozczarowało branżę marketingową. Nasze rozwiązanie dedykujemy wszystkim tym, którzy chcą w pełni wykorzystać potencjał geomarketingu - tłumaczy Eryk Szweryn, prezes PKRM. Rozwiązanie jest skierowane do wielu grup odbiorców, m.in. do gospodarstw domowych, sieci handlowych, banków, administracji publicznej, małych i średnich przedsiębiorstw oraz operatorów kablowych. Przykładowe zastosowania to statystyki odwiedzin miejsc, monitorowanie czasu pracy pracowników lub wykrywanie obcych w budynkach. Firma zdobyła już szereg laurów w krajowych i międzynarodowych konkursach. Tworzą ją matematycy, programiści, graficy oraz specjaliści od baz danych i sieci. W III kwartale powinna być gotowa do świadczenia usług.

Głównymi źródłami finansowania działalności startupów w Polsce są środki własne i pieniądze pochodzące z bieżącej działalności. Niespełna 60 proc. młodych firm podjęło próbę pozyskania inwestora zewnętrznego – wynika z raportu Deloitte.

Warto jednak pamiętać, że udany biznes wymaga nie tylko świetnego pomysłu i zastrzyku gotówki, ale również mentora, kontaktów i infrastruktury.

Cennym źródłem doświadczeń są duże koncerny oraz uczelnie. Obie te grupy coraz wyraźniej wyciągają rękę do młodych przedsiębiorców. Przykładem może być Szkoła Główna Handlowa, w ramach której działa SGH Professionals – czyli inicjatywa absolwentów i przedsiębiorców, której celem jest współtworzenie nowych projektów, organizowanie finansowania i pozyskiwanie ekspertów wywodzących się z SGH. Potwierdza to fakt, że absolwenci tej uczelni są bardzo aktywni na polu innowacji. Jesienią ubiegłego roku nagrodzono trzy projekty z branży mediów, teleinformatyki oraz ochrony zdrowia. Były to odpowiednio: Press Acreditation, Location Based Services oraz SiDLY.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił