Rozwiązanie z STX France przed końcem września

Francja i Włochy dały sobie do 27 września czas na znalezienie kompromisu o podziale kapitału w stoczni STX France i stworzenie podstaw współpracy cywilno-wojskowej obu Krajowy.

Publikacja: 02.08.2017 16:47

Po znacjonalizowaniu udziałów w stoczni, także kupionych przez włoską grupę publiczną Fincantieri, francuski minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire udał się do Rzymu, aby uspokoić obu włoskich ministrów gospodarki i finansów oraz przemysłu.

- Mamy we Francji doskonale świadomość, jakie emocje mogła wywołać decyzja pierwokupu stoczni STX - powiedział Francuz po szczerych i pogłębionych rozmowach z ministrami Pier Carlo Padoan i Carlo Calenda. - Uzgodniliśmy wspólnie pracować nad stworzeniem współpracy stoczniowej cywilnej i wojskowej Francji i Włoch. Dajemy sobie czas do 27 września na stworzenie podstaw tej współpracy i mam nadzieję znaleźć rozwiązanie dla STX - dodał.

27 września odbędzie się w Lyonie szczyt francusko-włoski, a we wspólnym komunikacie z Rzymu Francja zobowiązała się nie podejmować negocjacji z innymi potencjalnymi inwestorami do tego czasu.

Minister gospodarki Padoan uznał, że jest czas na znalezienie rozwiązania przed tym terminem, ale potwierdził swój sprzeciw wobec podziału udziałów 50:50. - Pozostaniemy stanowczy - powiedział.

Według francuskiego źródła, Włosi dali wyraz swemu niezadowoleniu i nie chcieli początkowo publikować wspólnego komunikatu.

W wywiadzie dla "Corriere della Sera" minister Le Maire powiedział że pragnie dla stoczni prywatnego inwestora i oświadczył, że Fincantieri jest najlepszym wyborem. - Stocznia w Saint-Nazaire ni powinna być kierowana przez państwo francuskie. Chcemy prywatnego akcjonariusza, a Fincantieri jest dziś najlepszą grupą przemysłową do włączenia w ten wielki projekt francusko-włoski i europejski - powiedział.

Ze strony francuskiej dodano, że "za wcześnie jeszcze na mówienie, jaką formę przybierze ta współpraca, do której dojdzie poprzez związanie się Fincantieri z Naval Group (dawniej stocznia wojskowa DCNS). - Obaj szefowie tych firm są dużymi zwolennikami tego związania się. Będzie to długie zadanie, bez wątpienia potrwa rok - stwierdził ten informator.

Minister Le Maire dodał, że Francja skorzystała z prawa pierwokupu stoczni, aby dać sobie więcej czasu i wznowić negocjacje z władzami w Rzymie. Nie była to decyzja przeciwko Włochom, a opcja partnerstwa o równych udziałach daje szefowi rady administracyjnej wybranemu przez Fincantieri decydujący głos.

Poprzednia umowa nie dawała dostatecznych gwarancji zatrudnienia i korzystania z technologii, bo STX buduje też okręty wojenne. - Francja jest otwarta na włoskie inwestycje, ale STX jest wyjątkowa i strategiczna - powiedział Le Maire.

Po znacjonalizowaniu udziałów w stoczni, także kupionych przez włoską grupę publiczną Fincantieri, francuski minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire udał się do Rzymu, aby uspokoić obu włoskich ministrów gospodarki i finansów oraz przemysłu.

- Mamy we Francji doskonale świadomość, jakie emocje mogła wywołać decyzja pierwokupu stoczni STX - powiedział Francuz po szczerych i pogłębionych rozmowach z ministrami Pier Carlo Padoan i Carlo Calenda. - Uzgodniliśmy wspólnie pracować nad stworzeniem współpracy stoczniowej cywilnej i wojskowej Francji i Włoch. Dajemy sobie czas do 27 września na stworzenie podstaw tej współpracy i mam nadzieję znaleźć rozwiązanie dla STX - dodał.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej