Czym będzie zajmować się Rada? Zgodnie z art. 17 ust. 2 i 3 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz.U. poz. 1255) jest to organ opiniodawczo-doradczy Ministra Sprawiedliwości. Będzie analizować wykonywanie zadań z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej i zgłaszać propozycje usprawniające cały system. Do jej zadań będzie należało także wyrażanie opinii o projektach aktów prawnych oraz w innych sprawach z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości. On też wskazuje jej przewodniczącego.
W skład 13-osobowej Rady wchodzą m.in. dwaj przedstawiciele wybrani spośród kandydatów wskazanych przez organizacje pozarządowe działające na rzecz dostępu obywateli do nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Ministerstwo Sprawiedliwości informuje, że można już zgłaszać kandydatury osób fizycznych do Rady.
Za udział w pracach Rady członkowie nie będą pobierać wynagrodzenia, mogą natomiast liczyć na zwrot kosztów podróży i zakwaterowania, jeśli mieszkają w innej miejscowości, niż ta, w której Rada będzie obradować. Tryb pracy Rady określa regulamin, przyjęty w drodze uchwały zatwierdzanej przez Ministra Sprawiedliwości.
W zgłoszeniu kandydatów organizacje pozarządowe powinny przedstawić uzasadnienie kandydatury oraz dołączyć pisemną zgodę kandydata, jego życiorys, statut organizacji zgłaszającej oraz oświadczenie organu uprawnionego do reprezentacji organizacji zgłaszającej. To ostatnie musi wskazywać datę, od której organizacja prowadzi działania na rzecz dostępu obywateli do nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej.
Zgłoszenia można przesyłać do 21 września 2015 r. na adres ministerstwa sprawiedliwości do Departamentu Zawodów Prawniczych i Dostępu do Pomocy Prawnej: Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa.