Ruszają tele-bankowe sojusze

T-Mobile Polska z Alior Bankiem, Polkomtel z Plus Bankiem – banki i sieci komórkowe, trawione przez wojny cenowe, razem powalczą o konsumenta.

Publikacja: 13.12.2013 01:06

Ruszają tele-bankowe sojusze

Foto: Bloomberg

O tym, że operatorzy komórkowi szykują się do mocnego wejścia w segment usług bankowych, wiadomo nie od dziś. Aby zaistnieć w bankowości, telekomy potrzebują partnerów w postaci instytucji z licencją. To dlatego w I kw. 2014 r. Polkomtel w kooperacji z d. Invest Bankiem, przemianowanym dziś na Plus Bank (firmy należą do tego samego właściciela) zaoferuje konsumentom nowe usługi.

Od wczoraj wiadomo również, że mniej więcej w tym samym czasie z usługami bankowymi ruszy T-Mobile Polska w kooperacji z Alior Bankiem. – Jeszcze w pierwszej połowie 2014 roku klienci zapoznają się z nowymi możliwościami, jakie udostępnimy im dzięki podpisanej umowie. Szczegóły jednak zaprezentujemy, gdy nasza propozycja będzie gotowa do komercyjnego wdrożenia – zapowiada Miroslav Rakowski, prezes T-Mobile Polska.

Telekom szukał partnera, który zbudowałby mu portfolio usług bankowych od ponad pół roku. Na razie nie zdradza, pod jaką marką zaoferuje usługi. Ma się ona „kojarzyć" z głównym brandem T-Mobile. Nie ujawnia też, jakich efektów finansowych spodziewa się po umowie, ani jakie usługi zaoferuje, aby przyciągnąć klientów.

Analitycy podkreślają, że obecnie na rynku usług finansowych dla konsumentów trwa wojna cenowa i trudno o lepszą zachętę dla klientów niż niska marża. Alior zapowiada, że produkty przygotowane dla T-Mobile będą proste, przyjazne i zbudowane wokół mobilności.

Dla T-Mobile bankowość to sposób na powrót do wzrostu przychodów. Projekt przyniesie mu trzy rodzaje wpływów, w tym  35 proc. kalkulacyjnego zysku brutto oddziału, który powstanie w efekcie kooperacji z Aliorem. Jak ustaliła „Rz", bank wygrał rywalizację o zlecenie od telekomu właśnie dzięki temu ostatniemu parametrowi. Kosztem telekomu będą zaś marketing, reklama i sprzedaż usług we własnych salonach, których ma 850.

1 mld złotych może zapłacić T-Mobile na rzecz Alior Banku, jeśli postanowi odkupić swój bankowy biznes

Więcej o rozmachu projektu mówią plany Aliora. Zapowiedział, że w ciągu 5 lat chce zdobyć 2 mln klientów, przede wszystkim z grona klientów T-Mobile. – Współpraca z T-Mobile to dla nas m.in. istotne rozszerzenie sieci sprzedaży i dostęp do najbardziej zaawansowanych technologii mobilnych. Zapewni to znaczącą dynamikę akwizycji klientów oraz wzrost rentowności banku – mówi Michał Hucał, wiceprezes Alior Banku.

– Moim zdaniem cel zdobycia 2 mln klientów w ciągu 5 lat jest ambitny. Jednak poziom realizacji założonej strategii będzie zależał od oferty bankowej, jaka zostanie zaprezentowana klientom T-Mobile – uważa Paweł Kozub, analityk UniCredit CA IB.

– Pomysł jest bardzo dobry i daje szanse na pozyskanie nowej grupy klientów, ale jest nowatorski i niesie ze sobą duże ryzyko. Na razie nie ma przykładów, które pokazałyby, że to się spina finansowo – mówi zaś przedstawiciel dużego banku.

– To bardzo sensowny ruch z punktu widzenia rozwoju rynku i logiczna konsekwencja dotychczasowej strategii Aliora, polegającej na przełamywaniu istniejącego modelu banku oraz wejścia w bankowość mobilną przez Alior Sync – uważa zaś Piotr Królikowski, były prezes PTE Nordea.

Paweł Kozub przypomina, że alianse strategiczne banków z firmami reprezentującymi inne segmenty rynku są coraz powszechniejsze na świecie. – W bankowości detalicznej liczy się dostęp do klienta. Ma go na pewno operator komórkowy. Dlatego myślę, że podobnych partnerstw jak to T-Mobile i Aliora będzie przybywać – uważa Kozub.

Współpraca zamiast konkurencji

Operatorzy telekomunikacyjni od kilku lat oferują swoim klientom różnego typu usługi finansowe w kooperacji z ubezpieczycielami i bankami. Jak dotąd z nie najlepszym skutkiem. Silniejsze związki z bankami mogą to zmienić.

Jak podkreślają firmy doradcze, telekomy na całym świecie interesują się rynkiem usług finansowych, w którym widzą źródło nowych, istotnych przychodów. Mają w ręku ogromny atut – smartfony, których funkcjonalność wyszła już daleko poza obszar komunikacji i które służą nam obecnie do zarządzania kalendarzem, słuchania muzyki, pisania maili, sprawdzania wiadomości. Wkrótce smartfony staną się też narzędziem do płatności, a w przyszłości – personalnym centrum zarządzania finansami. – Na rynku usług finansowych najpoważniejszym konkurentem dla telekomów są banki, które mają ogromne bazy danych klientów, posiadają dostęp do zgromadzonych przez nich pieniędzy oraz doświadczenie w prowadzeniu transakcji. Banki i telekomy walczą o potężny rynek – sama wartość transakcji płatniczych w Polsce w 2012 r. przekroczyła 1 bln zł. W tej grze mogą przyjąć dwa kierunki działania: konkurować ze sobą lub tworzyć sojusze, uzupełniając wzajemnie swoje kompetencje – mówi proszący o anonimowość przedstawiciel jednej z firm doradczych. Według niego Alior i T-Mobile uznały, że lepiej współpracować, niż walczyć.

Ciekawe będzie teraz, czy i jak na kooperację tę zareagują partnerzy Aliora z bankowego joint venture promującego płatności mobilne. Joint venture powstało latem. Założyły je, obok Aliora, takie instytucje jak PKO BP, Millennium, BZ WBK i INGi. Ich cel to stworzenie jednolitego standardu płatności mobilnych.     —ziu

Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę