W jaki sposób banki poradzą sobie z obniżką opłat interchange?
Banki odczują te obniżki głównie poprzez spadek przychodów z tej linii biznesowej. Spowoduje to konieczność przedefiniowania dotychczas funkcjonującego modelu biznesowego, w którym opłata interchange pozwalała na różnego rodzaju benefity związane z posiadaniem karty. Mam tu na myśli przede wszystkim długi okres darmowego kredytu w limicie karty kredytowej, tzw. Charge back, brak lub niskie opłaty za wydanie karty oraz inne podobne rozwiązania. Wreszcie warto wspomnieć o subsydiowaniu innym produktów, co pozwalało na oferowanie klientom konta z zero złotych czy oferowanie innych korzyści stanowiących wartość dodaną dla klienta bankowego.
Czyli klient raczej nie skorzysta na tych zmianach?
Zmiana dotychczasowego modelu spowoduje przeniesienie ciężaru z akceptantów czyli sklepów i usługodawców przyjmujących płatności kartą na konsumentów. Dlatego też podkreślić należy, że nowa regulacja ma charakter antykonsumencki.
W klientów może też uderzyć podwyższanie opłat przez banki, które w ten sposób będą chciały zrekompensować sobie mniejsze przychody z interchange...