Najwięcej, bo blisko połowa skarg, dotyczyła sektora bankowego. W 2013 r. do UKNF wpłynęło 5050 pism odnoszących się do działalności podmiotów w tym sektorze. To o 18 proc. więcej niż przed rokiem.
Większość zastrzeżeń odnosiło się do jakości obsługi klientów, obsługi rachunków, udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek oraz kredytów hipotecznych. Zgłaszane problemy dotyczyły braku lub nierzetelnego podawania informacji o produktach i usługach, niewłaściwej obsługi, braku odpowiedzi na reklamacje lub wydłużonego terminu ich rozpatrywania, a także blokad rachunku na skutek egzekucji.
W przypadku skarg dotyczących udzielanych kredytów i pożyczek, klienci zgłaszane problemy dotyczyły sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym, sposobu realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, brak aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej oraz ustanawianie i zmiany prawnych zabezpieczeń w formie ubezpieczenia.
Znaczna część problemów zgłaszanych do UKNF dotyczyła także działalności sektora ubezpieczeniowego. W 2013 r. wpłynęły 4872 skargi odnoszące się do działalności podmiotów w tym sektorze, o 49 proc. więcej niż w roku poprzednim. Spośród nich blisko 4 tys. dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, a 463 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Ponadto, odnotowano 76 skarg na działalność brokerską i agentów ubezpieczeniowych oraz 501 skarg na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE.
W przypadku „życiówek" najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład polityki informacyjnej dotyczącej ubezpieczeń inwestycyjnych, złożoności konstrukcji oferowanych produktów oraz odmowy wypłaty świadczenia. W przypadku ubezpieczeń majątkowych skargi odnosiły się przede wszystkim do opieszałości zakładów ubezpieczeń w wypłacie odszkodowania, kwestii związanych z wysokością odszkodowania oraz odmową wypłaty odszkodowania.