Banki dzięki postępowi technologicznemu zyskały szansę nie tylko na realizacje ambitnych planów sprzedażowych, ale i możliwość świadczenia nowych usług. Szacuje się że blisko 2 miliardy ludzi na świecie nie ma konta bankowego – najwięcej w Indiach, Chinach i Indonezji. Narastająca w niektórych krajach świata liberalizacja prawa o ochronie danych osobowych da niespotykane wcześniej możliwości bankowej akwizycji.
Amerykańska spółka Fair Isaac Corp. - FICO, która zajmuje się badaniem wiarygodności kredytobiorców dla małych firm i gospodarstw domowych weszła w alians ze start-upami Lenddo and EFL Global, aby wykorzystać dane operatorów telefonii komórkowej do opracowania zindywidualizowanych pożyczek na terenie Indii i Rosji. Inna spółka z tej branży Equifax od dwóch lat współpracuje z telekomami w krajach Ameryki Środkowej przy analizie ryzyka kredytowego klienta.
Nowe metody badania wiarygodności klientów pozwalają bankom i firmom pożyczkowym na świadczenie nowych rodzajów usług. Rozwój technologii informacyjnych pozwala konsumentom na otwieranie rachunków bankowych poza oddziałami czy też na weryfikacje przez banki historii finansowej ubiegających się o pożyczkę z szerszej perspektywy niż informacje bankowe.
FICO tworzy dla operatorów komórkowych kwestionariusze oceny jakości usług, dzięki którym może ocenić cechy osobowości, które mają znaczenie przy spłacie długów. Poza tym firma może też zweryfikować dzięki śledzeniu lokalizacji faktyczne miejsce zatrudnienia oraz ile w nim spędza czasu. Jak zaznacza dyrektor w FICO David Shellenberger, firma dostała szanse na lepsze oszacowanie czynników ryzyka oraz na szersze włączanie społeczeństwa w system finansowy.
Finansowe przetwarzanie danych
W większości przypadków klient musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez banki przy ocenie ryzyka kredytowego. Część klientów niechętnie się na to zgadza w obawie o uprzedzenia lub stereotypy przy weryfikacji finansowej. Na przykład wiele osób skarżyło się na odmowę z strony banków z powodu mieszkania w gorszej dzielnicy miasta. Operatorzy telekomunikacyjni niechętnie dzielą się z mediami szczegółami współpracy z sektorem finansowym. Rąbka tajemnicy uchyla natomiast część start-upów, które są podwykonawcami przy analizach finansowej kondycji klientów.