Citi Handlowy wspomaga e-commerce

Bank wprowadził liczne narzędzia mające pomóc w rozwoju handlu internetowego.

Publikacja: 23.09.2018 21:00

Citi Handlowy wspomaga e-commerce

Foto: Bloomberg

Tekst powstał przy współpracy z Citi Handlowym

Sezon wyprzedaży dobiegł końca. Warto przyjrzeć się bliżej branży, która jest najszybciej rosnącym elementem machiny handlowej – tylko w Europie w ciągu ostatniej dekady liczba e-konsumentów niemal się podwoiła. Jeszcze w 2007 r. stanowili oni 30 proc. wszystkich klientów, ale dekadę później wskaźnik ten wzrósł już do 58 proc. – wynika z danych Gemiusa.

Kupujesz za granicą, płacisz w swojej walucie

W czasach cyfrowych handel nie ma granic. Można kupować produkty z dowolnego miejsca na ziemi, nie wychodząc z domu. Nie jest zaskoczeniem, że tę dynamicznie rozwijającą się branżę zauważyły banki.

Citi Handlowy od listopada 2017 r. konsekwentnie rozwija ofertę dla wymagającej branży e-commerce. U źródeł filozofii Citi Handlowego było dostarczenie takich rozwiązań, które umożliwią klientom i sprzedającym wygodny, szybki i przyjemny handel online. Optymalne rozwiązania dotyczące płatności, obsługi zwrotów czy księgowań zestawiono w taki sposób, by dostosować je do potrzeb klientów tego segmentu i umożliwić maksymalną automatyzację. Jednym z produktów docenionych przez rynek jest Instant FX Citi, z którego korzysta PayU, docierając z usługą przewalutowania do około 1400 handlujących w internecie przedsiębiorców na terenie Polski, Czech, Węgier i Rumunii.

– To rozwiązanie zaprojektowane z myślą o potrzebach firm sprzedających online. W pełni zautomatyzowany sposób, niewymagający manualnej interwencji ze strony człowieka, pozwala zarządzać ryzykiem walutowym i daje firmie możliwości sprzedaży swoich produktów i usług w walutach lokalnych. A to bardzo ważny warunek obok języka – mówi Monika Bagińska, dyrektor sprzedaży eFX Solutions.

Wrażenie lokalności dla klientów jest istotne – według badań aż 44 proc. z nich prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu po odkryciu, że cena jest tylko w dolarach, a 71 proc. klientów jest skłonnych wydać więcej w sklepie, w którym ceny wyrażone są w lokalnej walucie – czują się wtedy bezpieczniej.

Mniejsze ryzyko walutowe

Bezpiecznie mogą się czuć także e-sklepy dzięki zabezpieczeniu ryzyka walutowego po stronie przedsiębiorcy. Bank dostarcza tabele z ustalonymi kursami na dany okres, co mimo zmian notowań walut na rynku umożliwia kontrolę marży. Instant FX dostarcza kursów do wyceny towarów w wielu walutach; na tej podstawie wielowalutowe wpływy ze sprzedaży są konwertowane na walutę bazową, w przypadku polskich e-sklepów na złote, według oryginalnie użytych kursów, w związku z czym klient nie ponosi ryzyka kursowego. Efekt jest taki, jakby prowadził sprzedaż w złotych.

– Nasze rozwiązanie może być w pełni zintegrowane z systemami klienta poprzez API, jest zautomatyzowane i skalowalne – dodaje Monika Bagińska. Wyjaśnia, że integracja rozwiązania jest możliwa na różnych etapach procesu sprzedaży – w przypadku PayU mamy możliwość wyboru waluty na etapie finalizacji zakupu, istnieje także możliwość prezentacji lokalnych cen na początkowym etapie procesu sprzedaży, czyli już na stronie WWW, z czego korzystają firmy e-commerce średniej wielkości.

Lepsze zarządzanie walutami

Innym narzędziem, które oferuje Citi Handlowy w obszarze zarządzania walutami, jest platforma CitiFX Pulse, dedykowana klientom korporacyjnym. Umożliwia monitoring kursów walutowych i dostarcza narzędzia do zarządzania ekspozycją w tym zakresie. Platforma jest zintegrowana z systemem bankowości elektronicznej, co w połączeniu z możliwościami bezpośredniej komunikacji z systemem finansowo-księgowym klienta pozwala na zautomatyzowanie pewnych procesów i zwiększenie efektywności operacyjnej.

– Odpowiadając na potrzeby klientów, udoskonaliliśmy system do tego stopnia, że przeprowadzanie transakcji jest możliwe bez konieczności logowania klientów. Pozwalamy klientowi łączyć i zautomatyzować różne procesy z obszaru płatności i wymiany walutowej. Na przykład gdy klient autoryzuje płatność, wiemy, jaką wartość ma jego portfel walutowy, i w razie potrzeby system dokupuje mu potrzebną część bez ingerencji klienta i konieczności logowania. Zwiększa to efektywność i zmniejsza koszty zarządzania – wyjaśnia Monika Bagińska. Jednocześnie możliwy jest wybór manualnej realizacji transakcji dla strategicznych pozycji.

Jak przyśpieszyć księgowanie płatności

Drugim filarem oferty Citi Handlowego dla firm działających w internecie jest rekoncyliacja, czyli rozpoznawanie płatności masowych, na które w e-commerce składają się nie tylko wpływy od klientów, ale i powszechne zwroty. Ta kompilacja płatności o różnych terminach w różnorodnych formach (przelew, karta, gotówka u kuriera) stanowi prawdziwe wyzwanie. – Często w rozmowie z naszymi klientami słyszeliśmy, że potrzebują większej automatyzacji w tym zakresie, aby szybciej przeprowadzać uzgadnianie wpływów, identyfikować, kto i za co zapłacił, a komu należy ile zwrócić. Wciąż spora część tych procesów jest w niektórych firmach wykonywana ręcznie. Wprowadziliśmy więc narzędzie oparte na algorytmach, które zarządzają tym procesem i pozwalają na automatyzację masowych płatności – wyjaśnia Monika Bagińska.

Ostatnią składową pakietu dla branży e-commerce jest możliwość zakładania rachunków zagranicznych dla firmy w każdym z krajów, w których działa Citi. Ten praktyczny wymiar globalności grupy, do której należy Citi Handlowy, optymalnie adresuje podstawowe potrzeby przedsiębiorcy, którego marka staje się bardziej transparentna dla lokalnych klientów. Rachunek bankowy w krajowym oddziale Citi to gwarancja dla klienta, że jego pieniądze pozostają bezpieczne i może zaufać danej witrynie, robiąc e-zakupy.

Tekst powstał przy współpracy z Citi Handlowym

Sezon wyprzedaży dobiegł końca. Warto przyjrzeć się bliżej branży, która jest najszybciej rosnącym elementem machiny handlowej – tylko w Europie w ciągu ostatniej dekady liczba e-konsumentów niemal się podwoiła. Jeszcze w 2007 r. stanowili oni 30 proc. wszystkich klientów, ale dekadę później wskaźnik ten wzrósł już do 58 proc. – wynika z danych Gemiusa.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Lepszy początek roku Deutsche Banku, gorszy BNP Paribas
Banki
Saga frankowa drenuje banki. Czy uchwała Sądu Najwyższego coś zmieni?
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Partnera
Kredyt Unia to wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO
Banki
Zysk Aliora nieco powyżej oczekiwań