Alior nieporównywalnie lepszy od Allianz Banku

W 2008 r. ruszyły w Polsce trzy banki. Alior Bank chwali się pierwszymi zyskami, Allianz Bank się sprzedaje, a Meritum szuka inwestora

Publikacja: 30.11.2010 04:45

Wojciech Sobieraj, szef Aliora

Wojciech Sobieraj, szef Aliora

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Te trzy banki rozpoczęły działalność tuż przed albo już w trakcie największej w ostatnich dziesięcioleciach zawieruchy na światowych rynkach finansowych. Alior zaczął budować bank dla klientów detalicznych oraz małych i średnich firm, Allianz chciał bazować na klientach grupy i kredycie hipotecznym, a Meritum miał zostać kolejnym bankiem specjalizującym się w bankowości konsumenckiej. Udało się tylko Aliorowi.

– Żeby ocenić te banki, trzeba wziąć pod uwagę, jakim kapitałem dysponowały, jaką miały kadrę zarządzającą, czy konsekwentnie realizowały swoją strategię i czy umiały elastycznie dostosować swoje plany do radykalnej zmiany warunków rynkowych w czasie kryzysu finansowego, z którym wszystkie zderzyły się niemal w momencie startu – mówi Piotr Romanowski, współwłaściciel firmy Metropolitan Capital Solutions.

Alior miał w 2008 r. do dyspozycji 1,6 mld zł, Meritum 145 mln zł, Allianz kilkaset milionów złotych (bank nie podał dokładnej kwoty), na początku 2010 r. inwestycja w tę spółkę wyniosła 500 mln zł. – Alior miał pieniądze na to, żeby ściągnąć do banku najlepszych ludzi na rynku. Wybierał w miastach najlepszych dyrektorów oddziałów i ich zatrudniał, często podwajając ich wcześniejsze wynagrodzenie – przypomina prezes jednego z banków.

Zanim Alior ruszył, zatrudnił prawie 1000 osób. Allianz szukał pracowników w tym samym czasie i nie był w stanie przebić ofert Aliora. Allianz nie miał też szczęścia do prezesów (od 2008 r. miał trzech szefów). – Nie bez znaczenia było to, że Allianz należy do wielkiej grupy finansowej – mówi Jarosław Dąbrowski, prezes spółki Dąbrowski Finance. – Decyzje w takiej instytucji nie zapadają szybko, a w trakcie kryzysu trzeba być niezwykle elastycznym.

Allianz Bank nie był też w stanie realizować strategii opartej na sprzedaży kredytów hipotecznych. W 2008 i 2009 r. banki miały trudności z pozyskaniem finansowania dłuższego niż kilka tygodni. – Alior natomiast perfekcyjnie realizował swoje plany. Nie chciał dotrzeć do wszystkich klientów, on sobie ich wybierał. Do tego dopasował strategię marketingową – uważa Adam Becht z Capgemini Polska.

Na koniec tego roku zarówno Alior, jak i Allianz mają mieć stratę w wysokości około 100 mln zł. Strata Meritum ma być dwa razy mniejsza. Alior pochwalił się, że wrzesień był pierwszym miesiącem zakończonym na plusie. W przyszłym roku ma zarobić 100 mln zł.

Zdaniem Adama Bechta pomysł Allianz Banku, żeby pozyskiwać klientów, korzystając z bazy grupy, był trudny do wykonania. – Nie ma wielu firm ubezpieczeniowych, którym udało się stworzyć od podstaw znaczącej wielkości bank. I w konsekwencji Getin przejmie Allianz Bank – mówi prezes jednego z banków. Jego zdaniem dobrze przygotowaną strategię miał w 2008 r. Meritum Bank (powstał na zgliszczach Banku Współpracy Europejskiej – red.). Miał też grupę menedżerów, która świetnie zna się na bankowości konsumenckiej. Niestety kryzys uniemożliwił wdrożenie strategii. Pożyczki gotówkowe, które miały być jednym z głównym produktów Meritum, stały się w czasie kryzysu jednym z najbardziej ryzykownych produktów. – Zabrakło im pieniędzy na przemodelowanie planów i ich wdrożenie – uważa Jarosław Dąbrowski.

Można powiedzieć, że od dwóch lat Meritum jest na kroplówce. Fundusz Innova, główny inwestor, dostarcza co kilka miesięcy nowego kapitału, tak by bank spełniał wymogi nadzorcy. W tym czasie Innova szuka kupca na bank. W efekcie poszukiwań bank dostanie wsparcie kapitałowe od EBOR i inwestora, którego nazwy Innova nie chce ujawnić.

W tym roku na wiosnę ruszył FM Bank, który specjalizuje się w obsłudze małych firm. Bankowcy twierdzą, że nie będzie to wielka instytucja, ale na pewno rentowna.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=e.wieclaw@rp.pl]e.wieclaw@rp.pl[/mail]

Te trzy banki rozpoczęły działalność tuż przed albo już w trakcie największej w ostatnich dziesięcioleciach zawieruchy na światowych rynkach finansowych. Alior zaczął budować bank dla klientów detalicznych oraz małych i średnich firm, Allianz chciał bazować na klientach grupy i kredycie hipotecznym, a Meritum miał zostać kolejnym bankiem specjalizującym się w bankowości konsumenckiej. Udało się tylko Aliorowi.

– Żeby ocenić te banki, trzeba wziąć pod uwagę, jakim kapitałem dysponowały, jaką miały kadrę zarządzającą, czy konsekwentnie realizowały swoją strategię i czy umiały elastycznie dostosować swoje plany do radykalnej zmiany warunków rynkowych w czasie kryzysu finansowego, z którym wszystkie zderzyły się niemal w momencie startu – mówi Piotr Romanowski, współwłaściciel firmy Metropolitan Capital Solutions.

Banki
Polacy sprawdzają umowy bankowe. Od czerwca mają być prostsze
Banki
Kwietniowa inflacja przypieczętowała obniżkę stóp procentowych w maju?
Banki
Kredyty frankowe przestają być obciążeniem dla mBanku
Banki
Pekao nie będzie składał oferty na zakup Santander BP
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Banki
Dobre wyniki Santandera na początku 2025 r. Co mówi zarząd o sprzedaży banku?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne