Polacy boją się zadłużać. PricewaterhouseCoopers, który zbadał naszą skłonność do zaciągania kredytów, opublikował właśnie najnowszy raport prezentujący Barometr Nastrojów Klienta. Wynika z niego, że jesteśmy bardzo ostrożni w podejmowaniu nowych zobowiązań finansowych.
To zaskakujące, tym bardziej że 80 proc. respondentów twierdzi, że nie obawia się problemów ze spłatą aktualnie posiadanych kredytów konsumpcyjnych. Wolą jednak skoncentrować się na spłacie już istniejących zobowiązań. Zaciągniecie pożyczki w ciągu najbliższego roku planuje co piąty ankietowany.
Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance – opracowany przez zespół ds. sektora finansowego PwC – to wskaźnik przedstawiający obraz rynku consumer finance z punktu widzenia klientów.
- Wartość Barometru Nastrojów Klienta w roku 2010 jest bliska zeru, co należy odczytywać jako wyraz trudności konsumentów w ocenie przyszłej sytuacji na rynku consumer finance lub przekonanie, iż koniunktura kształtować się będzie analogicznie do sytuacji obecnej - czytamy w raporcie.
Łukasz Bystrzyński, partner, lider zespołu ds. sektora finansowego w PwC tłumaczy, że choć konsumenci relatywnie dobrze oceniają swoją zdolność do terminowego regulowania spłat, to jednak nie zamierzają zaciągać nowych zobowiązań. Nie należy więc oczekiwać, że dynamika wzrostu rynku consumer finance w najbliższych latach pozostanie w Polsce na tym samym poziomie, który obserwowaliśmy przez wybuchem światowego kryzysu gospodarczego.