Kredyt? Nie dziękuję

Polacy ostrożnie podchodzą do decyzji o zaciąganiu kolejnych zobowiązań, choć z reguły nie mają problemów z regulowaniem swoich zobowiązań

Publikacja: 16.12.2010 12:00

Kredyt? Nie dziękuję

Foto: Fotorzepa, Darek Gorajski DG Darek Gorajski

Polacy boją się zadłużać. PricewaterhouseCoopers, który zbadał naszą skłonność do zaciągania kredytów, opublikował właśnie najnowszy raport prezentujący Barometr Nastrojów Klienta. Wynika z niego, że jesteśmy bardzo ostrożni w podejmowaniu nowych zobowiązań finansowych.

To zaskakujące, tym bardziej że 80 proc. respondentów twierdzi, że nie obawia się problemów ze spłatą aktualnie posiadanych kredytów konsumpcyjnych. Wolą jednak skoncentrować się na spłacie już istniejących zobowiązań. Zaciągniecie pożyczki w ciągu najbliższego roku planuje co piąty ankietowany.

Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance – opracowany przez zespół ds. sektora finansowego PwC – to wskaźnik przedstawiający obraz rynku consumer finance z punktu widzenia klientów.

- Wartość Barometru Nastrojów Klienta w roku 2010 jest bliska zeru, co należy odczytywać jako wyraz trudności konsumentów w ocenie przyszłej sytuacji na rynku consumer finance lub przekonanie, iż koniunktura kształtować się będzie analogicznie do sytuacji obecnej - czytamy w raporcie.

Łukasz Bystrzyński, partner, lider zespołu ds. sektora finansowego w PwC tłumaczy, że choć konsumenci relatywnie dobrze oceniają swoją zdolność do terminowego regulowania spłat, to jednak nie zamierzają zaciągać nowych zobowiązań. Nie należy więc oczekiwać, że dynamika wzrostu rynku consumer finance w najbliższych latach pozostanie w Polsce na tym samym poziomie, który obserwowaliśmy przez wybuchem światowego kryzysu gospodarczego.

Wg metodyki PwC, wartość barometru wynosząca 1 świadczy o pozytywnym nastawieniu konsumentów do sytuacji rynkowej i przejawia się w rosnącej skłonności do zaciągania zobowiązań. Wskazanie -1 oznacza obniżoną skłonność do zaciągania nowych kredytów, obawę o pogorszenie sytuacji gospodarczej oraz rosnące ograniczenia w dostępie do finansowania. Świadczy także o problemach ze spłatą zaciągniętych zobowiązań.

- Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance pokazuje odczucia i nastroje społeczne, dzięki czemu mówi znacznie więcej o realnych zachowaniach konsumentów i perspektywach rozwoju tego rynku - wyjaśnia Piotr Siciak, dyrektor w zespole ds. sektora finansowego PwC.

- W praktyce to od subiektywnej oceny sytuacji ekonomicznej w ciągu najbliższych 12 miesięcy, indywidualnej skłonności do zadłużania się i realnej zdolności do regulowania zobowiązań kredytowych - a często także od poziomu pesymizmu bądź optymizmu - zależy gotowość do zaciągania pożyczek, a w konsekwencji rozwój rynku.

Aktualnie 40 proc. respondentów spłaca kredyt (włączając hipoteczny i leasing), 45 proc. zakończyła już spłatę zobowiązań, zaś 15 proc. z badanej grupy nigdy nie zaciągało pożyczki. Prawie 80 proc. ankietowanych twierdzi, że nie obawia się wystąpienia w przyszłości problemów ze spłatą aktualnie posiadanych kredytów konsumpcyjnych. Mimo tego, prawie połowa respondentów zdecydowanie nie planuje zaciągania nowych zobowiązań, a kolejne 30 proc. raczej nie zamierza zwiększać swojego zadłużenia. Jedynie co piąty ankietowany planuje w ciągu najbliższego roku zaciągać nowe pożyczki.

Ponad 60 proc. kredytobiorców bez problemu reguluje swoje zobowiązania, a jedynie 5 proc. ma duże trudności z zabezpieczeniem środków na spłatę rat.

Polacy boją się zadłużać. PricewaterhouseCoopers, który zbadał naszą skłonność do zaciągania kredytów, opublikował właśnie najnowszy raport prezentujący Barometr Nastrojów Klienta. Wynika z niego, że jesteśmy bardzo ostrożni w podejmowaniu nowych zobowiązań finansowych.

To zaskakujące, tym bardziej że 80 proc. respondentów twierdzi, że nie obawia się problemów ze spłatą aktualnie posiadanych kredytów konsumpcyjnych. Wolą jednak skoncentrować się na spłacie już istniejących zobowiązań. Zaciągniecie pożyczki w ciągu najbliższego roku planuje co piąty ankietowany.

Pozostało 82% artykułu
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę