Bankowość w tablecie i smartfonie na fali

Polacy szybko przekonują się do najnowszych technologii ?w finansach. Użytkowników m-bankingu jest dwukrotnie więcej niż przed rokiem.

Publikacja: 19.02.2014 12:52

Bankowość w tablecie i smartfonie na fali

Foto: Bloomberg

Już 14 proc. internautów loguje się do swojego banku za pośrednictwem smartfona lub tabletu. To oznacza, że grupa korzystająca z aplikacji mobilnej bankowości zwiększyła się ponad dwukrotnie, bo przed rokiem było to 6 proc. – wynika z najnowszej  edycji badania „Bankowość i finanse po polsku" wykonanego na zlecenie organizatorów plebiscytu Złoty Bankier portalu Bankier.pl i PayU.

Rozwój m-bankingu jest jednym z kluczowych projektów, na które finansiści stawiają w tym roku, proponując coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. Dziś np. mBank przedstawi nowe wydanie bankowości mobilnej, a na początku marca kolejną odsłonę tej usługi zaprezentuje BZ WBK.

Ankietowani pytani o narzędzia bankowości internetowej i mobilnej, z których korzystają, wymieniali najczęściej przelewy natychmiastowe (43 proc.).

Szybkie płatności

Na drugim miejscu wskazywano płatności mobilne (7 proc.). Tylko 1 proc. badanych wskazał na przelewy przez Facebooka. – Szybki postęp technologiczny powoduje, że na rynku pojawiają się nowi użytkownicy – wyposażeni w smartfony i tablety. Jest więc nieuniknione, że urządzenia mobilne będą coraz bardziej wpływać na kształt modeli biznesowych w obszarze zarówno bankowości, jak i płatności internetowych – uważa Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU Polska. – Z każdym rokiem płatności mobilne będą zyskiwały na popularności, pod warunkiem jednak, że będą proste i wygodne dla użytkowników – dodaje.

Z nowoczesnej bankowości korzystają głównie młode osoby, w wieku 25–34 lata. Jedna trzecia badanych korzystających z m-bankingu to mieszkańcy dużych miast o populacji powyżej 500 tys.

Okazuje się, że bardziej otwarci na nowoczesne technologie są mężczyźni, bo w grupie korzystających z bankowości mobilnej jest ich dwukrotnie więcej niż kobiet.

Nadal najpopularniejszym kanałem dostępu do banku jest serwis internetowy. W taki sposób z usług  korzysta aż 87 proc. badanych internautów.

Badanie pokazało również, że ponad połowa ankietowanych (52 proc.) posiada jedno konto bankowe, a co czwarty (26 proc.) ma dwa rachunki. Tylko 10 proc. ankietowanych przyznało, że nie posiada żadnego konta.

Największe zalety banków

Przy wyborze banku internauci zwracają uwagę przede wszystkim na brak opłat za korzystanie z rachunku (61 proc. wskazań). Ważnym czynnikiem jest także dobra opinia o banku (39 proc.) oraz bezprowizyjne wypłaty z bankomatów (38 proc.). Wśród źródeł pozyskiwania informacji na temat produktów ankietowani najczęściej wskazywali na serwisy WWW banków oraz porównanie ofert podczas wizyty w oddziałach.

Jednocześnie badanie pokazało, że aż 42 proc. badanych nie odkłada oszczędności w bankach. Rok temu było to 36 proc. Taki trend jest tłumaczony niskimi stopami procentowymi, które zachęcają do poszukiwania inwestycji dających szansę na wyższe zyski.

W grupie osób, które odkładają pieniądze w bankach, najpopularniejszym produktem jest konto oszczędnościowe (korzysta z niego 40 proc. badanych internautów). Poza tym ankietowani chętnie decydują się również na lokatę terminową (21 proc.)  i fundusz inwestycyjny (10 proc.).

W akcje i inne papiery wartościowe zainwestowało 5 proc. osób, a 2 proc. spośród uczestników sondażu przyznaje, że ma pieniądze na lokatach strukturyzowanych.

Popularne pożyczki

Z drugiej strony ponad 40 proc.  respondentów deklaruje, że w ogóle nie pożycza pieniędzy.  Wśród najpopularniejszych form  pożyczania w bankach znalazły się: karta kredytowa i kredyt gotówkowy (22 proc.), a dalej zakupy ratalne, z których korzysta 20 proc. ankietowanych.

Z badania wynika, że internauci chętnie sięgają również po mniej formalne  sposoby: co dziesiąta osoba pożycza pieniądze od rodziny i znajomych, a 3 proc. korzysta z tzw. pożyczek-chwilówek. Co dziesiąty respondent spłaca także kredyt hipoteczny bądź kredyt odnawialny w koncie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.sajewicz@rp.pl

Już 14 proc. internautów loguje się do swojego banku za pośrednictwem smartfona lub tabletu. To oznacza, że grupa korzystająca z aplikacji mobilnej bankowości zwiększyła się ponad dwukrotnie, bo przed rokiem było to 6 proc. – wynika z najnowszej  edycji badania „Bankowość i finanse po polsku" wykonanego na zlecenie organizatorów plebiscytu Złoty Bankier portalu Bankier.pl i PayU.

Rozwój m-bankingu jest jednym z kluczowych projektów, na które finansiści stawiają w tym roku, proponując coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. Dziś np. mBank przedstawi nowe wydanie bankowości mobilnej, a na początku marca kolejną odsłonę tej usługi zaprezentuje BZ WBK.

Pozostało 83% artykułu
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Były prezes państwowego banku chińskiego idzie do więzienia