Mobilna batalia o bankowych klientów

Liczba Polaków korzystających z konta przez tablet i telefon podwoiła się w ciągu roku. Banki wkładają coraz więcej wysiłku, żeby oferować im dobry serwis mobilny. Inwestycje idą w setki milionów.

Publikacja: 20.02.2014 04:02

Mobilna batalia o bankowych klientów

Foto: Bloomberg

mBank zaprezentował wczoraj zupełnie nową bankowość mobilną, już na początku marca kolejną odsłonę swojej aplikacji przedstawi BZ WBK. W najbliższych tygodniach wprowadzenie do oferty bankowości mobilnej planuje Meritum Bank.

Trzeba zainwestować

Jakość i funkcjonalność mobilnych aplikacji będzie w tym roku oczkiem w głowie bankowców. Kto nie chce zostać w tyle, musi inwestować.

mBank na cały projekt nowej bankowości elektronicznej, w tym mobilnej przeznaczył 100 mln zł. – Dziś już ponad 720 tys. naszych klientów korzysta z usług banku za pomocą urządzeń przenośnych, dlatego ta inwestycja była dla nas bardzo ważna – mówi Michał Panowicz, dyrektor banku ds. marketingu i rozwoju bankowości detalicznej.

Przekonuje, że zalety mobilnej bankowości to nie tylko szybszy, łatwiejszy i stały dostęp do konta, ale także wygoda, łatwość nawigacji i przydatne funkcje. Dzięki geolokalizacji użytkownik smartfona z aplikacją mobilną widzi np., gdzie jest najbliższy oddział, bankomat czy punkt handlowo-usługowy, w którym może skorzystać z programu rabatowego. Można zapłacić przez SMS, korzystając z książki adresatów w telefonie, a nawet zaciągnąć kredyt w 30 sekund (niedawno to rozwiązanie mBank wprowadził w bankowości internetowej).

Eksperci są przekonani, że bankowość mobilna będzie jednym z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. – W dzisiejszych czasach to podstawa. Nie wyobrażam sobie, by którykolwiek z czołowych banków mógł dobrze funkcjonować bez oferowania swoich usług za pośrednictwem urządzeń mobilnych i dedykowanych temu aplikacji. Jeżeli bank nie ma w swojej strategii rozwoju rozwiązań mobilnych, powinien ją jak najszybciej zweryfikować – uważa Paweł Kacperek, prezes Location-Based Media, wydawcy portalu lokalizacja.info poświęconego rynkowi usług lokalizacyjnych w Polsce i na świecie.

Walka w czołówce

Doskonale wiedzą o tym sami bankowcy. – Coraz więcej klientów korzysta z bankowości mobilnej jako głównego sposobu obsługi konta, a nie tylko jako dodatkowego kanału. Dla tych klientów usługa bankowości mobilnej jest kluczowa – mówi Ricardo Campos, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium. – Klienci oczekują nie tylko, że za pośrednictwem bankowości mobilnej będą mogli w każdej chwili i w każdym miejscu wygodnie sprawdzić stan swoich rachunków oraz wykonać najważniejsze operacje, ale także innowacyjnych funkcji, np. możliwości skanowania kodów QR – podkreśla. I dodaje, że Millennium planuje kolejne nowości w aplikacji mobilnej, m.in. rozszerzenie oferty kredytowej, dostępnej w kanale mobilnym.

Inne banki nie zasypiają gruszek w popiele. – Kilka dni temu udostępniliśmy nowe wersje aplikacji. Główne zmiany to dodanie możliwości wykonywania przelewów na rachunki ZUS i urzędów skarbowych. Jeszcze w tym miesiącu opublikujemy wersję aplikacji na system BlackBerry 10, co oznacza, że będziemy dostępni na wszystkich głównych platformach – mówi Szymon Mitoraj, dyrektor departamentu bankowości internetowej i mobilnej w ING Banku Śląskim.

PKO BP, który wdrożył własny system płatności mobilnych IKO, rozszerza też funkcje w serwisie bankowości mobilnej. Bank udostępnił niedawno kolejne typy przelewów.

Najbardziej zaawansowane technologicznie banki mocno podkreślają zalety oferowanych przez siebie rozwiązań. – Za pośrednictwem bankowości mobilnej Alior Sync można m.in. zrealizować przelewy natychmiastowe. Cały czas pracujemy nad rozwojem nowych funkcjonalności – podkreśla Julian Krzyżanowski z Alior Banku.

Przyszłość w komórkach

Według różnych danych z konta bankowego przez urządzenia mobilne korzysta 10–12 proc. Polaków. Na razie są to głównie dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Jednak wszystkie dane pokazują, że ten odsetek szybko rośnie. W ING Banku Śląskim liczba klientów bankowości mobilnej skoczyła w ubiegłym roku o 170 proc., przekraczając 420 tys.

– Zakładam, że w ciągu roku liczba użytkowników bankowości mobilnej w mBanku wzrośnie co najmniej do 1 mln osób – mówi Michał Panowicz.

Eksperci z firm doradczych podkreślają, jest jeszcze duże pole do rozwoju.

– W bankowości mobilnej jeszcze nie doszliśmy do tego przełomowego momentu, w którym technologiczna nowinka staje się czymś, co posiadają i używają wszyscy. Wiele osób, nawet tych otwartych na nowoczesne technologie, ma dostęp do bankowości mobilnej w swoich smartfonach, ale z niej nie korzysta, bo aplikacje nie są zbyt wygodne i mało intuicyjne – tłumaczy Grzegorz Bielec, partner w The Boston Consulting Group. – Nie mam natomiast wątpliwości, że w perspektywie kilku lat mbankowość będzie takim standardem, jak dziś bankowość internetowa – dodaje ekspert BCG.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.sajewicz@rp.pl

mBank zaprezentował wczoraj zupełnie nową bankowość mobilną, już na początku marca kolejną odsłonę swojej aplikacji przedstawi BZ WBK. W najbliższych tygodniach wprowadzenie do oferty bankowości mobilnej planuje Meritum Bank.

Trzeba zainwestować

Pozostało 95% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano