fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Dane gospodarcze

GUS: sprzedaż detaliczna w maju wzrosła o 13,8 proc.

Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz
Wartość sprzedaży detalicznej w maju była w cenach stałych o 8,5 proc. wyższa niż przed rokiem. W kwietniu był to wzrost o 13,6 proc., a rok temu o 2 proc.
Żywności kupiliśmy za mniej pieniędzy niż rok temu (spadek o 1,6 proc).
Najbardziej zaś wzrasta wartość sprzedaży w sklepach niewyspecjalizowanych (dyskontach)  o 30,8 proc.  oraz obuwia i odzieży ( o 22,8 proc.) Zmniejszyła się dynamika zakupów sprzętu AGD i RTV – wzrosła o 2,8 proc. w skali roku.
Dobrze koniunkturę w handlu oceniają sklepy duże, a gorzej małe. Przedsiębiorcy w handlu sygnalizują możliwość mniejszego wzrostu cen.
W cenach bieżących wartość sprzedaży wzrosła o 13,8 proc.
Piotr Kalisz, główny ekonomista Banku Handlowego w Warszawie
Dane praktycznie zgodne z oczekiwaniami, sprzedaż detalicznie wyraźnie wyhamowała, ale przede wszystkim dlatego, że kwietniowe dane zawyżał efekt bazy związany z żałobą narodową w ubiegłym roku. Z punktu widzenia Rady Polityki Pieniężnej (RPP) dane neutralne. Sprzedaż, co prawda, rośnie w szybkim tempie, ale zgodnym z dotychczasowym trendem. Arkadiusz Krześniak, główny ekonomista Deutsche Banku: Dane o sprzedaży detalicznej są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Powinny być neutralne na rynku. Patrząc na strukturę sprzedaży nie widać niepokojących trendów, nadal urtzymuje się silny popyt ze strony gospodarstw domowych, dosyć równo rozłożony. Dla Rady te dane będą neutralne. Dane o stopie bezrobocia też pokazują na relatywnie silne efekty sezonowe, a więc również powinny być przyjęte przez Radę neutralnie.
Piotr Bielski, starszy ekonomista Banku Zachodniego WBK
Jeśli chodzi o sprzedaż, to w większości kategorii wzrost jest utrzymany na przyzwoitym poziomie. Trochę dziwi spowolnienie sprzedaży w kategorii meble, RTV i AGD. Myślę, że to może mieć związek z tym, że baza z ubiegłego roku była wysoka. Natomiast, ponieważ w pozostałych kategoriach dynamika sprzedaży jest dobra, dane te potwierdzają, że skłonność konsumentów do zakupów nie spadła i generalnie nie zmieniają obrazu sytuacji. Wydaje się w miarę oczywiste, że Rada zrobi sobie na wakacje przerwę z podwyżkamimi stóp. Te dane nie zmieniają obrazu sytuacji w sposób, który mógłby zmienić przewidywany wynik posiedzenia i w związku z tym nie powinnny mieć istotnego wpływu na rynek.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA