fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Banki podnoszą poziom pustostanów

Największy projekt, który będzie gotowy w tym roku, to Millennium Hall (56,5 tys. mkw.powierzchni najmu) w Rzeszowie
Materiały Inwestora
Silne marki szykują się do przejęć atrakcyjnej powierzchni handlowej od słabszych konkurentów. Cześć firm zamierza zwiększyć wynajmowaną powierzchnię
Po kryzysowym 2009 r. sytuacja na rynku centrów handlowych ustabilizowała się w 2010 r. a teraz deweloperzy liczą na większy popyt. Ich optymizm potęguje wzrost sprzedaży detalicznej.?W 2011 r. zostanie oddanych ok. 650 tys. mkw. pow. najmu, tyle samo co rok temu.
Zdecydowana większość projektów jest realizowana poza największymi aglomeracjami. Analitycy Colliers International prognozują, że większa podaż pojawi się na rynku dopiero w latach 2012 – 2013.??

Tradycyjne obiekty??

Największe projekty handlowe, których zakończenie planowane jest w 2011 r., to Millenium Hall (56,5 tys. mkw. powierzchni najmu) w Rzeszowie, Galeria Kaskada (43 tys. mkw.) w Szczecinie, a także Galeria Słoneczna w Radomiu (42 tys. mkw.).
Deweloperzy budują przede wszystkim tradycyjne obiekty, które stanowią 83 proc. wszystkich powstających inwestycji. ?Natomiast parki handlowe o łącznej pow. 110 tys. mkw. są realizowane w trzech miastach — w Opolu, Krakowie i Gdańsku. — Warto również wspomnieć o centrach typu outlet, które w Polsce stanowią zaledwie 1 proc. całkowitej powierzchni handlowej. Przedsięwzięcia o takim charakterze zostaną w tym roku oddane w Krakowie (Factory Outlet — 21,3 tys. mkw.) oraz Szczecinie (Outlet Park Szczecin — 23 tys. mkw.) — szacują przedstawiciele Colliers International.??

Konsolidacja powierzchni??

W porównaniu z zeszłym rokiem najemcy, chociaż wciąż ostrożni w podejmowaniu decyzji, są bardziej skłonni niż w 2009 r. do nowych umów. Na dalszą ekspansję w 2010 r. zdecydowały się Tchibo, Starbucks, TK Maxx, New Look, Pandora, Peacocks, Marks&Spencer. ?Wśród nowych marek, które weszły na polski rynek, są Muji, New Look oraz Carolina Herrera i Salvatore Ferragamo.
W tym roku można spodziewać się wejścia na polski rynek takich firm jak Toys R Us, LC Waikiki, Chocolate Company oraz Jula.?- Widać tendencję do konsolidacji zajmowanych powierzchni. Jednym ze sposobów na to, jest koncentracja na najlepiej prosperujących sklepach w kluczowych lokalizacjach i jednoczesna redukcja powierzchni lub zamykanie mało rentownych placówek – tłumaczy Małgorzata Trzaskowska, dyrektor działu powierzchni handlowych w Colliers International. – Inne firmy zwiększają zajmowany metraż w najlepszych lokalizacjach by m.in. poszerzyć zakres oferty — dodaje.?
Popyt na lokalizacje przy najlepszych ulicach handlowych jest stabilny, chociaż nadal niekorzystny wpływ na poziom pustostanów, głównie poza dużymi aglomeracjami ma ograniczenie ekspansji sieci placówek bankowych oraz tendencja do zamykania nierentownych oddziałów. — Taka sytuacja stwarza większe możliwości wyboru dobrych lokalizacji dla operatorów telefonii komórkowej, kawiarni, lokali typu fast food oraz sklepów z akcesoriami modowymi dla kobiet — zauważa Trzaskowska.??

Stabilne stawki??

Czynsze za lokale zarówno w najlepszych centrach handlowych, jak i przy najlepszych ulicach w 2010 r. pozostały bez zmian. Wzrosty cen odnotowano tam, gdzie popyt przewyższył podaż. Natomiast słabsze galerie, ze względu na niższe obroty najemców, musiały obniżyć stawki czynszowe.?
Według prognoz analityków Colliers International, ceny najmu pozostaną stabilne w ciągu najbliższych miesięcy, z wyjątkiem najlepszych obiektów, w których może dojść do podwyżek.?- Firmy prawdopodobnie będą przejmować atrakcyjniejsze lokalizacje od słabszych konkurentów a silne marki będą zwiększać powierzchnię posiadanych modułów, by poprawić wyniki sprzedaży. Wzrośnie także zainteresowanie lokalizacjami przy najlepszych ulicach handlowych – mówi Małgorzata Trzaskowska.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA