fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Dostałeś fakturę z opóźnieniem, musisz zrobić korektę

Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Przemysław Wojtasik
Mamy już marzec, a przedsiębiorcy ciągle jeszcze dostają dokumenty rozliczeniowe za zeszły rok
Przyczyny opóźnienia są różne:  często kontrahenci zapominają o transakcji, czasami faktury zawieruszają się na poczcie.
Jak  rozliczyć dokument z zeszłego roku potwierdzający poniesienie kosztu,  jeżeli otrzymamy go  już po zamknięciu podatkowej księgi przychodów i rozchodów?
Jeśli przedsiębiorca księguje  koszty w dacie wystawienia faktury (metoda uproszczona, którą stosuje zdecydowana większość firm na  podatkowej książce), powinien  poprawić ubiegłoroczne  rozliczenie. Musi więc poprawić zapisy w księdze przychodów i rozchodów  i skorygować zeznanie (jeśli już je złożył).
Co jednak zrobić, gdy do przedsiębiorcy nie dotarła w ogóle faktura dokumentująca usługę wykonaną w zeszłym roku,  a teraz otrzymał jej duplikat?
Dopiero on będzie podstawą zaksięgowania kosztu, stanowi bowiem dowód  jego poniesienia. Wydatek na zakup usługi będzie więc zaksięgowany w dacie wystawienia duplikatu.
Jak bowiem wynika z art. 22 ust. 6b ustawy o PIT,  za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
Oczywiście zakupiona usługa musi być związana z działalnością gospodarczą.
Warto  pamiętać, że inne zasady księgowania obowiązują  nabywających towary handlowe. Zgodnie bowiem z § 17 rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
Towar handlowy ujmuje się zatem w podatkowej księdze w momencie jego otrzymania, bez względu na to,  czy podatnik dysponuje fakturą lub duplikatem. W takiej sytuacji data ich wystawienia nie ma znaczenia  – liczy się moment otrzymania zakupionego  towaru.
Autorka jest biegłym rewidentem i doradcą podatkowym w Kancelarii Doradców i Audytorów
Czytaj więcej w serwisach:
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA