Konsumenci

Oszukany pasażer nie jest bezbronny

Za zgubiony bagaż, opóźniony lub odwołany lot pasażer może domagać się od linii lotniczej rekompensaty. Coraz więcej instytucji pomaga im w dochodzeniu praw.
Klienci linii lotniczych mogą szukać pomocy w wielu miejscach, np. u powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów oraz na specjalnej infolinii 0-800-800-008, której patronem medialnym jest "Rzeczpospolita".
-Wciągu ponad czterech miesięcy działania infolinii dyżurujący prawnicy udzielili już ponad 15 tys. porad -mówi Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które prowadzi infolinię. Reklamacja bagażu nie jest zwykłą formalnością.
- Trzeba pamiętać, aby na lotnisku wypełnić specjalny formularz i szybko złożyć reklamację do przewoźnika, bo potem nie będzie uwzględniona -ostrzega Aleksandra Olczak z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które pomaga klientom zagranicznych przewoźników. Rekompensata może sięgnąć nawet 1200 euro, ale nie ma co liczyć na zwrot pieniędzy za np. sprzęt elektroniczny. Dlaczego? Olczak zaznacza, że linie w swoich regulaminach z reguły zastrzegają, że nie ponoszą odpowiedzialności za telefony komórkowe, laptopy lub aparaty fotograficzne przewożone z walizkach. W Komisji Ochrony Prawa Pasażerów działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego możemy poskarżyć się na opóźniony lub odwołany lot oraz odmowę przyjęcia na pokład. Za dwa ostatnie pasażerowi należy się odszkodowanie, nawet jeśli nie poniósł żadnej szkody. - Najpierw jednak trzeba złożyć skargę do przewoźnika - zaznacza dyrektor KOPP Katarzyna Bąkiewicz.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL