fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

  • 20.02.2019

Zbudować drogi i promować region

[b]Rz: Podstawą rozwoju gospodarki każdego regionu jest transport. Nie inaczej jest w Zachodniopomorskiem. Pod tym względem nie jest najlepiej - od lat walczymy o autostradę i drogę ekspresową. Stan innych dróg też pozostawia wiele do życzenia. Efektem, jak na razie, jest tylko szybkie połączenie Szczecina z Berlinem.[/b]
Norbert Obrycki: Paradoksalnie, to jedno połączenie z Niemcami podwyższa naszą pozycję w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej wśród innych województw, ponieważ ze względu na infrastrukturę po niemieckiej stronie granicy dostępność regionu od strony Europy Zachodniej jest bardzo dobra. Ale to nie wystarczy. Musimy poprawić komunikację w całym regionie, i także od strony kraju. I na to mamy między innymi fundusze europejskie. Na budowę i modernizację dróg wydzieliliśmy już 90 mln zł. [b]Jakie drogi powstaną w pierwszej kolejności?[/b]
Przede wszystkim z południa województwa na północ, np. z Wielkopolski na Wybrzeże. To są odcinki dróg wojewódzkich, które będziemy modernizować. Z tych 90 mln zł wydzielony jest milion złotych na studium wykonalności zachodniego obejścia Szczecina. O to chcemy walczyć wspólnie ze Szczecinem. [b]A droga Szczecin - Świnoujście? Od lat mówi się o budowie przeprawy przez Odrę koło Polic, która radykalnie skróciłaby całą trasę. A ostatnio pojawiły się głosy, by w związku z planami budowy gazoportu całą trasę poszerzyć do dwupasmówki.[/b] Niestety nie jesteśmy w stanie ani budowy przeprawy, ani większych odcinków drogi sfinansować z pieniędzy, które mamy w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007 - 2013. Bez pomocy środków centralnych ta inwestycja w takim kształcie jest nierealna. Wymaga, to zatem tak jak w przypadku gazoportu, szeroko pojętego lobbingu z różnych stron. Co do drogi dwupasmowej kiedy wiemy już, że gazoport będzie w Świnoujściu, należałoby dopasować do tego również infrastrukturę transportową. Na razie określiliśmy to w wieloletnim planie inwestycyjnym. [b]Zachodniopomorskie ma ujemne saldo migracji wewnętrznej. Zgodnie z prognozą demograficzną liczba ludności województwa w 2030 roku zmniejszy się do 1,58 mln, czyli o około 6,8 proc. mniej niż 2003 roku. Czy można tę tendencję odwrócić?[/b] Oczywiście. Dotychczas zarówno działania Wojewódzkiego Urzędu Pracy, jak i samorządów nie zmierzały ku temu, żeby dostosować system edukacji do potrzeb rynku pracy. Jesteśmy przed poważnymi rozmowami z władzami szczecińskich uczelni, ale również z przedstawicielami naszego biznesu. Już teraz z ich strony pojawiają się bardzo ciekawe pomysły, inicjatywy, jak na przykład ostatnia - Akademia Dobrego Rzemiosła, która może rzeczywiście kształcić ludzi w tych zawodach, w których już teraz powstaje deficyt. [b]Na przykład spawaczy, których stale brakuje.[/b] Tak, na przykład spawaczy. Akademia Dobrego Rzemiosła to inicjatywa komisji budownictwa Północnej Izby Gospodarki. Firmy budowlane szukają sposobu na uzupełnienie kadr, które emigrują. Chcą zatrzymać tę tendencję. Chodzi o konkretne mechanizmy, w ramach których nie przerabiamy jałowych szkoleń, tylko konkretne działania na potrzeby rynku pracy. Myślę, że razem z urzędem pracy, który ma do dyspozycji środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, możemy takie inicjatywy skutecznie wspierać. [b]Już teraz brakuje kadr. Duzi inwestorzy budują w Stargardzie, Policach, Koszalinie, a także Goleniowie, gdzie działa już m.in. fabryka płyt CD. I były stamtąd sygnały, że brakuje pracowników. Pojawił się pomysł, by ściągać ich ze Szczecina. A co będzie, gdy w Stargardzie powstanie jeszcze większa fabryka Bridgestone?[/b] W standardzie japońskim akurat jest tak, że jeżeli pracownik jest w stanie ze swojego miejsca zamieszkania dotrzeć do pracy w ciągu godziny, to uznaje się taką sytuację za akceptowalną i w pełni zrozumiałą. Po pierwsze, trzeba tak dopasować infrastrukturę, żeby dotarcie do pracy było rzeczywiście możliwe w godzinę. Stawiamy przede wszystkim na dobrą infrastrukturę, a z drugiej strony - jak już wcześniej wspominałem - na szkolenie na potrzeby rynku pracy. Jako samorząd nie mamy takich możliwości, natomiast wspierając inicjatywy, jak np. wspomniana Akademia, używając instrumentów będących w dyspozycji Wojewódzkiego Urzędu Pracy i mając środki unijne, jesteśmy w stanie zgrać te działania. [b]Pomorze Zachodnie to nie tylko przemysł, ale również - a może przede wszystkim - region turystyczny. W tym zakresie pojawiają się kolejne zadania dla samorządu województwa, czyli promocja regionu.[/b] Tak, będziemy promować Zachodniopomorskie. Zresztą już to robimy. Byliśmy w tym roku regionem wiodącym na międzynarodowych, największych na świecie targach turystycznych ITB w Berlinie. Nasza prezentacja była na tyle atrakcyjna, że dyrektor tych targów ogłosił uroczyście, iż tysiąc biletów rozda za darmo tym gościom, którzy chcą zobaczyć, jak wygląda polskie stoisko, w tym Zachodniopomorskie i Szczecin. Wspomniane ITB będzie już stałym punktem w naszym programie. Zastanawiamy się, w jaki sposób uatrakcyjnić nasze prezentacje na targach w Goeteborgu, może w Oslo. Bardzo ciekawym kierunkiem są też targi w Moskwie, które są dużo droższe od targów berlińskich, ale również dają szansę na przyciągnięcie turystów. Co roku mamy też imprezę promocyjną Dni Województwa. W tym roku odbędą się one w Poznaniu. Chcemy wypromować tę imprezę, zrobić kampanię reklamową. Bo milion odwiedzin w ciągu roku więcej to 30 tysięcy kolejnych miejsc pracy. Jeżeli stawiamy na turystykę, jako na jeden z filarów rozwoju naszej gospodarki, to powinniśmy w sposób bardziej agresywny promować się na zewnątrz. I mamy taki zamiar. [b]A co chcecie promować? Bo oprócz warunków naturalnych, na przykład najdłuższego wybrzeża, warto też mieć konkretne oferty turystyczne.[/b] Na pewno taką imprezą mogą stać się Dni Morza w Szczecinie, jeżeli zmieni się ich formułę. Do tego mamy kilka imprez na terenie całego województwa. Np. Wakacyjny Festiwal Gwiazd, który był organizowany w Międzyzdrojach, a ostatniego lata przeniesiony został do Trójmiasta. Międzyzdroje stawały się wtedy letnią stolicą. Festiwal powinien więc znowu odżyć. Samorząd Międzyzdrojów zrozumiał, że to magnes przyciągający turystów i podnoszący prestiż tej miejscowości. Trzeba jednak zainwestować. Rozmawiałem już z burmistrzem, by np. muszlę koncertową zmodernizować na potrzeby festiwalu. Przygotowujemy też perełkę turystyczną, czyli Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, na który przeznaczamy 100 mln złotych. W ciągu 3 - 4 lat chcemy zmodernizować przystanie wokół Zalewu Szczecińskiego i naszego wybrzeża.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA