fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zamówienia publiczne

Można już organizować darmowe e-licytacje

Fotorzepa, BS Bartek Sadowski
Na platformie, która pozwala udzielać zamówień publicznych przez internet, zarejestrowały się już pierwsze urzędy
Na razie zainteresowanie nie jest zbyt duże. Dziennie rejestruje się po kilkunastu nowych użytkowników. To jednak dopiero początek, bo platforma działa czwarty dzień.
– Mam nadzieję, że coraz więcej zamawiających będzie się decydować na przeprowadzanie e-licytacji. Sądząc po liczbie chętnych na szkolenia, które niebawem będziemy prowadzić, zainteresowanie tą formą udzielania zamówień jest spore – mówi Jacek Sadowy, prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Żeby zachęcić zamawiających, UZP sam przeprowadzi pierwszą licytację. Chociaż można ją traktować jako pokazową, będzie to prawdziwe zamówienie na dostawę materiałów biurowych. Ogłoszenie o nim pojawi się jutro w Biuletynie Zamówień Publicznych. Każdy, kto zarejestruje się na platformie, będzie mógł śledzić przebieg licytacji.
[b]Doświadczenia innych państw pokazują, że dzięki elektronicznym zamówieniom oszczędza się średnio od 10 do 20 proc. w stosunku do tradycyjnych form.[/b] To dlatego, że przedsiębiorcy mogą proponować coraz korzystniejsze ceny. W zwykłym papierowym przetargu ich oferta jest ostateczna.
Polscy urzędnicy podchodzą do tej nowinki z dystansem, przekonani, że wszystko musi być na papierze. Są też jednak racjonalne obawy o to, czy przedsiębiorcy będą chcieli rywalizować w Internecie. O ile doświadczenie Warszawy, w której od kilku lat z sukcesem są organizowane takie licytacje, pokazuje, że nie brakuje chętnych, o tyle w mniejszych miastach może się to nie sprawdzić. Prezes Sadowy nie podziela jednak tych obaw.
– Początki mogą być trudne, ale z czasem i zamawiający, i przedsiębiorcy powinni się przekonać do Internetu – mówi.
Platforma jest udostępniona pod adresem: [link=http://licytacje.uzp.gov.pl]licytacje.uzp.gov.pl[/link]. Można ją wykorzystywać wyłącznie do zamówień publicznych. Zarówno organizatorzy licytacji, jak i zamierzający w nich startować przedsiębiorcy muszą najpierw przejść rejestrację. Dla jednych i drugich korzystanie z serwisu jest w pełni darmowe. Nie wymaga też posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Urzędnicy samorządowi, którzy chcą poznać możliwości, jakie daje platforma, mogą wziąć udział w seminariach organizowanych przez UZP. Na pierwszych dwóch nie ma już miejsc, ale będą następne. Zgłoszenia można przesyłać pocztą elektroniczną pod adresem: szkolenia@uzp.gov.pl.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA