fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Schaeffler zwiększy udział w Continentalu

Manfred Wenemer, szef Continentala zrezygnował z kierowania firmą, której blisko 50 procent akcji kupi holding Marii-Elisabeth Schaeffler
Rzeczpospolita
Bawarska firma rodzinna jednak będzie mogła kupić do 49,99 proc.akcji producenta opon i podzespołów samochodowych
Po wielu tygodniach rozmów i sporów koncern Continental z Hanoweru porozumiał się z trzykrotnie mniejszą od siebie firmą INA-Schaeffler z Herzogenaurach co do warunków kupna przez nią do 49,99 proc. akcji Conti po 75 euro za jeden walor.
Dotychczasowa oferta zakupu akcji po 70,12 euro wygasa w najbliższy poniedziałek, a nowa będzie ważna do połowy września. W czwartek akcje Continentalu zyskały blisko 0,5 proc. i kosztowały 73,82 euro.Bawarska firma, drugi na świecie producent łożysk kulkowych, ma już ok. 8 proc. akcji notowanego na giełdzie Continentalu, a na zakup dodatkowego pakietu akcji może wydać ponad 5 mld euro.
Firma Schaeffler zobowiązała się nie przekraczać poziomu 49,99 proc. akcji przez najbliższe cztery lata, kontynuować strategię Continentalu i uwzględniać w swych planach obowiązujące umowy płacowe. Utrzymany zostanie też znak fabryczny Conti, a Schaeffler nie będzie domagać się większych działań restrukturyzacyjnych. Continental, duży producent opon, obawiał się, że Schaeffler, specjalista od łożysk kulkowych, mógłby zechcieć sprzedać ten dział.
– Umowa stwarza podstawy do połączenia sił dwóch niemieckich liderów technologicznych, aby stawić czoła przyszłym wyzwaniom w przemyśle samochodowym – mówi Jürgen Geissinger, szef Schaefflera.
Wróg takiego mariażu – prezes Continentalu Manfred Wennemer – podał się do dymisji. Wcześniej popadł w konflikt z szefem rady nadzorczej Hubertusem von Grünbergiem, który był zwolennikiem bliższego związku z Bawarczykami.
Rodzinna firma Schaeffler z rolniczej części Bawarii to nie tylko drugi na świecie producent łożysk kulkowych, ale także jeden z największych dostawców podzespołów do aut i maszyn. Założyli ją w 1946 r. bracia Georg i Wilhelm po ucieczce ze Śląska. Holding INA-Schaeffler wyceniany jest na 8,5 mld dol., co daje jego właścicielce 104. miejsce na świecie wśród największych fortun w rankingu "Forbesa".
Holding tworzą też przejęta w 1999 r. LuK (sprzęgła) i w 2006 r. francuska Renold (łańcuchy rozrządu), Rege (układy hydrauliczne, części samochodowe).
INASchaeffler zatrudnia 66 tys. ludzi w 180 zakładach na świecie (także w Polsce), osiąga obroty prawie 9 mld euro, a katalog jej wyrobów liczy 40 tys. pozycji. Jako firma rodzinna nie ogłasza innych danych.
Starania o Continental przypominały walkę Dawida z Goliatem, ale zostały skopiowane z działań Porsche wobec Volkswagena. Jak pisała prasa, pani Schaeffler ulepszyła je, przez co Continental miał małe szanse obrony.
W pierwszej połowie roku Continental poprawił swoje wyniki. Zwiększył sprzedaż do 13,2 mld euro z 8 mld euro w analogicznym okresie 2007 roku przy wzroście zysku EBITDA do 1,8 mld euro z 1,3 mld euro rok wcześniej.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA