fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Lockheed wykonał program offsetowy

Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek
Ministerstwo Gospodarki potwierdziło w sobotę w Bydgoszczy, wykonanie wartej 6028 mln dol umowy offsetowej Lockheed Martin.

Amerykański offset związany  z zakupem samolotów F16, pozostaje do dziś największy w polskiej gospodarce, a doświadczenia z jego wprowadzaniem miały wpływ na realizację kolejnych  umów kompensacyjnych  z zagranicznymi dostawcami uzbrojenia. Resort gospodarki oblicza, że dzięki ponad 20. projektom offsetowym  uruchomionym do tej pory, do krajowej gospodarki trafiły lub są realizowane    zamówienia i inwestycje  szacowane na  9 mld dolarów, czyli ok. 30 mld złotych.

Mało technologii

Uzgodniony w ekspresowym tempie w 2003 roku rekordowy  offset Lockheeda przez lata, budził w kraju skrajne oceny i emocje.

Amerykański dostawca samolotów F-16 zgodnie z ówczesnym prawem offsetowym RP musiał zrealizować ok. 140 przedsięwzięć  czyli zainwestować, dostarczyć technologii lub kupić w polskich firmach towary za 6028 mld dolarów Amerykanie od początku krytykowani byli przede wszystkim  za skromną ofertę technologiczną. Błędy w początkowej realizacji programu wytknęła rządowi Najwyższa Izba Kontroli, jednak w konkluzji specjalnego raportu NIK ocenił offset Lockeeda pozytywnie.

Samoloty i ople

Do najważniejszych inwestycji można zaliczyć, historyczne już, przeniesienie do Polski przez General Motors montażu opli astra i zafira i włączenie do ich produkcji wielu polskich kooperantów (przedsięwzięcie wyceniono na 1,5 mld „offsetowych" dolarów). Na miliony dolarów szacowano udział przemysłowych partnerów producenta samolotów z Teksasu w modernizacji rafinerii Lotosu. W ramach offsetu części do maszyn budowlanych Amerykanie kupowali w zakładach Caterpillar Poland w Janowie Lubelskim, elektronikę samochodową zamawiali w Kimball Polska Poznań a komponenty lotnicze w Pratt&Whitney Kalisz. Inwestycje  kompensacyjne postawiły na nogi produkcję nowoczesnej amunicji w Zakładach Metalowych Mesko (w Skarżysku powstała też linia do utylizacji wybuchowych odpadów). Offset pomógł zdobyć zamówienia na lotnicze części i usługi w WSK Rzeszów. Offsetowe kontrakty  uruchomiły sprzedaż do USA polskiego trotylu i otworzyły światowe rynki dla bydgoskiego Nitrochemu.

Lockheed zapowiada kontynuację

Zdaniem Andrzeja Kińskiego szefa pisma Mowa Technika Wojskowa błędy przy pospiesznym zawieraniu umowy z a Lockheedem  spowodowały, że nie udało się w pełni wykorzystać możliwość jakie niesie offsetowa procedura wymuszania korzystnych inwestycji i zakupów w przemyśle zbrojeniowym. Dopiero pod koniec  realizacji umowy udało się   przy pomocy Lockheeda ulokować w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy,  obsługę i naprawy  niektórych komponentów polskich F-16.

George Standridge, wiceprezes ds. rozwoju Lockheed Martin przypomniał, że  na współpracy z  amerykańskim przemysłem skorzystało  ok. 30 polskich przedsiębiorstw. - Jesteśmy otwarci na kontynuację partnerskiej współpracy, zapewniał Standridge.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA