Media i internet

Konkurencja podkopuje portale

Rzeczpospolita
Wirtualna Polska najbardziej traci z powodu rosnącej konkurencji w internecie
Wirtualna Polska, najdłużej działający spośród rodzimych portali, w ubiegłym roku zmniejszyła swój zasięg (odsetek internautów, którzy są użytkownikami danej witryny) o 6,5 punktu proc. Ma także – według ostatnich danych dotyczących stycznia 2008 r. – o ponad 200 tys. użytkowników mniej niż rok wcześniej. Zasięg straciły także, jakkolwiek w mniejszym stopniu, Onet.pl oraz Interia.pl, ale one powiększyły chociaż liczbę użytkowników.
Prezes Wirtualnej Polski Jacek Murawski przyczyn spadku zasięgu upatruje w dużym stopniu w popularności serwisów, które pojawiły się ostatnio na rynku. – Portale nie są już jedyną bramą do sieci, a spadek ich zasięgu wiąże się z rozwojem Internetu w ogóle i z dużym zainteresowaniem użytkowników nowymi trendami. Najbardziej widocznym w ubiegłym roku była rosnąca popularność serwisów społecznościowych, takich jak np. Nasza-klasa.pl czy Fotki.pl – powiedział „Rz“ Jacek Murawski. – To dla portali wyzwanie. Czas pokaże, czy to będzie poważna i trwała konkurencja – dodał Jacek Murawski.
Nasza-klasa, grupa Gadu-Gadu i grupa Fotka.pl zbliżyły się znacznie do portali. Nasza-klasa ma blisko 7,2 mln użytkowników, czyli niewiele mniej niż o2.pl, a jest liderem polskiej sieci pod względem liczby odsłon. Rok temu Gadu-Gadu była 20. wśród najbardziej popularnych witryn, teraz zajmuje 12. miejsce, grupa Fotka.pl zaś jest tuż za nią. Wraz z poprawą pozycji przyszły także większe przychody serwisów społecznościowych. Gadu-Gadu zwiększyła przychody i zysk netto niemal trzykrotnie do odpowiednio 20,2 mln zł i 9,5 mln zł. Trzykrotny wzrost przychodów zanotowała także grupa Fotka.pl. – To udowadnia, że serwisy społecznościowe mogą być nie tylko popularne, ale także dochodowe – mówi Rafał Agnieszczak, prezes spółki Interaktywna, właściciela Fotki.pl. – Awans serwisów społecznościowych w rankingach widać już także na ich stronach, gdzie emitowanych jest coraz więcej reklam. Duża liczba odsłon przekłada się na przychody uzyskiwane z reklam i dotyczyć to będzie także serwisów społecznościowych – powiedział Bartosz Drozdowski, dyr. Departamentu Internetu w ARBOmedia. Przychody portali są ciągle znacznie większe niż robiących karierę nowych serwisów, gdyż np. Onet.pl miał 136 mln zł w 2007 r. i wynik EBITDA w wysokości 57 mln zł. Interia.pl zakończyła rok z przychodami 70,8 mln zł i zyskiem netto 9,1 mln zł. Ale dynamika wzrostu przychodów Onetu.pl i Interii.pl jest o wiele mniejsza, 33 – 35 proc., niż serwisów społecznościowych. Wirtualna Polska nie podała wartości swych wyników, poinformowała nas tylko, że jej przychody wzrosły o 70 proc. Prezes Wirtualnej Polski przyznaje, że zasięg i czas, jaki spędzają użytkownicy w portalu, ma dla niego kluczowe znaczenie. Poprawić pozycję Wirtualnej mają nowe serwisy, które spółka zaczęła uruchamiać w końcu ubiegłego roku i będzie to kontynuować. – Tylko reagowanie na potrzeby użytkowników może ich zatrzymać, a także pozyskać nowych – mówi Jacek Murawski. Spółka chce to osiągnąć, dostarczając treści i usługi nie tylko za pośrednictwem Internetu, ale także urządzeń mobilnych i TV. Taka jest teraz strategia Wirtualnej Polski. Portale, które tak śledzą tendencje w Internecie, dały się jednak zaskoczyć. Nie doceniły potencjału serwisów społecznościowych, a szczególnie Naszej-klasy, chociaż podobno wcześniej przymierzały się do tego rodzaju projektu. Tymczasem okazało się, że to Nasza-klasa miała duży wpływ na pojawienie się w ubiegłym roku nowych użytkowników Internetu. Najpierw trafili oni do tego serwisu, dlatego portale traciły zasięg. To pokazuje, jak bardzo trzeba się liczyć z konkurencją, która w krótkim czasie może przyciągnąć tylu użytkowników, ilu portale zdobywały przez kilka lat. masz pytanie, wyślij e-mail do autora: z.zwierzchowski@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL