fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Opinie

Marek Biernacki: Sądy, księgi i rejestry online

Od wtorku 1 lipca wiele spraw załatwimy bez wychodzenia z domu – pisze minister sprawiedliwości.
Za 20 zł, od ręki, w pliku PDF otrzymamy odpis z księgi wieczystej. Gdy go wydrukujemy, będzie miał moc dokumentu wydanego przez sąd. Elektroniczne księgi wieczyste zaczną działać już jutro – 1 lipca. Jednocześnie wystartuje elektroniczny Krajowy Rejestr Karny. Przedsiębiorcy nie będą musieli już czekać na zaświadczenie o niekaralności. Zacznie funkcjonować też Portal Sądownictwa Powszechnego (www.temida.gov.pl). Bez wychodzenia z domu sprawdzimy, jakie formularze należy złożyć i jaki sąd jest właściwy dla naszej sprawy.
Elektroniczne księgi wieczyste to maksymalne uproszczenie procedur i natychmiastowy dostęp do żądanych przez nas informacji.

Kilka kliknięć i gotowe

Po dokonaniu opłaty paroma kliknięciami pobierzemy plik PDF z odpisem z księgi wieczystej. Po wydrukowaniu stanie się dokumentem o wartości tradycyjnego odpisu. Zostanie opatrzony unikalnym kodem, którego autentyczność będziemy mogli sprawdzić przez internet w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych.
Wysokość opłaty za dokumenty zależeć będzie od ich rodzaju. Przykładowo: za odpis zwykły księgi wieczystej zapłacimy 20 zł, a za odpis zupełny – 50 zł.
Oczywiście żądane dokumenty będziemy mogli też zamówić jako „tradycyjny" papierowy dokument, który otrzymamy pocztą. Opłata będzie jednak większa w stosunku do wersji elektronicznej (czyli takiej do samodzielnego wydrukowania). Szczegóły opłat są opisane w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości z 29 listopada 2013 r. (poz. 1412).

Ułatwienia dla rejentów

W przypadku ksiąg wieczystych często padały zarzuty, że ich odpisy są nieczytelne. Dziś prawie wszystkie z 20 milionów papierowych ksiąg zostały już zdigitalizowane. Jedną z najważniejszych nowości jest wyciąg z księgi wieczystej, czyli informacja o księdze wieczystej, ograniczona tylko do jednego czy paru wybranych działów.
Wprowadzenie elektronicznych ksiąg wieczystych to ułatwienie nie tylko dla stron, ale i dla zajmujących się ich sprawami notariuszy. Będą bowiem mogli odszukać nieruchomość, a dokładniej numer księgi wieczystej (po uprzedniej zgodzie ministra sprawiedliwości), na podstawie różnych kryteriów, jak gmina czy nazwisko, na przykład gdy klient kancelarii jest zainteresowany sprawą spadkową. To także udogodnienie dla komorników sądowych, którzy będą mogli szybciej ustalić majątek dłużnika.
Na zmianach skorzystają nie tylko notariusze i komornicy. Nowe rozwiązania ułatwią także walkę z przestępczością. Służby prowadzące dochodzenia czy śledztwa będą mogły np. po numerze PESEL czy adresie ustalić właściciela nieruchomości. To szczególnie ważne w sprawach bezpieczeństwa obrotu gospodarczego czy w walce z przestępczością zorganizowaną.

Zaświadczenie od ręki

Od początku lipca rusza także elektroniczny Krajowy Rejestr Karny. Aby skorzystać z usługi e-KRK, wystarczy na stronie ems.ms.gov.pl założyć konto użytkownika i online, po uiszczeniu opłaty 20 zł, będzie można pobrać zaświadczenie o niekaralności.
To niezwykle istotne dla przedsiębiorców. Do tej pory zdarzało się, że w oczekiwaniu na takie zaświadczenie właściciele nie mogli przystąpić do przetargów, do których konieczne były właśnie takie informacje z KRK.

Dokąd z pozwem

W sierpniu rusza pilotaż Portalu Sądownictwa Powszechnego. Będzie prowadzony w 70 sądach apelacji warszawskiej, gdańskiej i rzeszowskiej. Następnie sukcesywnie od września do końca 2014 r. portal będzie uruchamiany dla wszystkich sądów i ich interesantów.
Portal przejrzymy zarówno na komputerach, laptopach, jak i tabletach oraz smartfonach. Będzie dostosowany do ekranów dotykowych.
Portal o adresie www.temida.gov.pl to przede wszystkim baza wszelkich użytecznych informacji dla stron postępowania i ich pełnomocników, a także dla wszystkich osób, które zamierzają szukać wiedzy na temat funkcjonowania sądów.
Stanie się bramą do stron internetowych wszystkich sądów powszechnych: apelacyjnych, okręgowych i rejonowych. Każdy sąd będzie miał ujednoliconą, uproszczoną i klarowną stronę internetową. Skończy się, często mozolne, szukanie podstawowych danych o sądzie.
Strona portalu będzie zawierała przekierowanie do Portalu Informacyjnego i Portalu Orzeczeń. Pierwszy z nich to internetowa baza wszystkich danych o toku spraw sądowych, stale aktualizowane informacje dla stron postępowania i ich pełnomocników. Z kolei Portal Orzeczeń to wyroki online wszystkich sądów powszechnych, wraz z uzasadnieniem, z wyjątkiem między innymi spraw rodzinnych i rozwodowych. Pozostałe – po uprzednim zanonimizowaniu danych osobowych – są już dostępne w sieci, bez rejestracji i bez opłaty. Portal Sądownictwa Powszechnego będzie zintegrowany również z codziennie aktualizowaną elektroniczną wokandą.
Dzięki portalowi zyskamy jeszcze poradnik interesanta. Ma to być przewodnik w typowych sprawach przed sądami. Znajdziemy w nim informacje o tym, jakich potrzebujemy dokumentów, gdzie należy je złożyć i w jakich terminach. A także, jak krok po kroku załatwiać w sądzie swoją sprawę. Będzie też słownik najważniejszych sądowych pojęć. Co więcej, po wpisaniu adresu pojawi się mapa z informacją, który sąd jest dla interesanta właściwy.
Oddzielne poradniki przygotowujemy dla przedsiębiorców (którzy mają już doświadczenie w załatwianiu spraw urzędowych) oraz dla pełnomocników stron (poradnik napisany językiem prawniczym).
Na portalu umieścimy też użyteczne informacje dla przedsiębiorców zainteresowanych sądowymi zamówienia publicznymi. Ogłoszenia o przetargach zostaną uporządkowane. To ułatwienie dla startujących w przetargach, którzy alarmowali, że informacje o zamówieniach i ich przebiegu czasem nie były czytelne.

Szukam pracy

Z portalu skorzystają nie tylko osoby mające sprawy w sądach. Także ci, którzy szukają pracy w administracji sądowej. W serwisie www.temida.gov.pl znajdą się bowiem informacje o wolnych miejscach pracy, poszukiwanych specjalistach, o kolejnych etapach rekrutacji i jej wynikach. Będzie można skorzystać z wyszukiwarki wolnych stanowisk w sądach w całym kraju.

W jednym miejscu

Portal to też ułatwienia dla samych sądów. Po pierwsze, pracownicy sądów będą mieli poprzez portal bezpośredni dostęp do bazy biegłych. Skończą się sytuacje, gdy potrzebny jest biegły rzadkiej specjalności, a pracownicy sądów tracą czas, szukając go na listach prowadzonych przez inne sądy. W jednym miejscu znajdzie się też wyszukiwarka lekarzy sądowych, mediatorów, kuratorów, biegłych od uzależnień, komorników, syndyków i tłumaczy przysięgłych.
Wymiar sprawiedliwości jest przede wszystkim dla obywatela. Informatyzacja sądownictwa to realizacja idei sądu dla ludzi: interesantów, przedsiębiorców, ale też  pracowników wymiaru sprawiedliwości. Taki cel przyświeca realizacji „Strategii Modernizacji Przestrzeni Sprawiedliwości w Polsce na lata 2014–2020". Usprawnienie sądownictwa i ułatwienie dostępu do niego to większe zaufanie społeczeństwa dla całego wymiaru sprawiedliwości. Takich efektów oczekujemy po opisanej rewolucji informatycznej.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA