fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Banki

Polski rynek finansowy liderem w innowacjach

Debata o innowacyjności odbyła się na GPW
materiały prasowe
Monika Krześniak-Sajewicz
Mamy coraz nowocześniejsze produkty, ale przestarzałe standardy obsługi klienta.
Zdaniem  Bartosza Ciołkowskiego,  dyrektora generalnego MasterCard Europe w Polsce,  jeśli chodzi o innowacje w sektorze finansowym, to nie mamy się czego wstydzić, świadczą o tym choćby ostatnie międzynarodowe nagrody dla polskich banków.
– Pracuję w MasterCard  osiem lat i mogę powiedzieć, że pierwsze cztery to był import, czyli podglądanie  rozwiązań funkcjonujących na  innych rynkach, ale kolejne cztery stały już pod znakiem eksportu  i to my przyjmujemy gości z innych krajów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie płatności zbliżeniowych, a to jest preludium do rozwoju płatności mobilnych – mówi Bartosz Ciołkowski.  Sprzyja temu sposób funkcjonowania  instytucji finansowych.

Szybkie wdrożenia

– W sektorze finansowym jest prosta konstrukcja inwestycji. Po pierwsze są one finansowane z kapitału prywatnego i zamawiający wie czego chce. Z drugiej strony odpowiedź dostawców na to zapotrzebowanie jest bardzo konkretna, dopasowana do potrzeb. A trzeci element to  bardzo szybka weryfikacja i implementacja – tłumaczy Mieczysław Groszek ze Związku Banków Polskich.
Innowacyjność i postęp technologiczny to także podstawa funkcjonowania instytucji rynku kapitałowego. – Staramy się, żeby giełda i innowacyjność były synonimami  – mówi Paweł Graniewski z zarządu GPW.
Jednak zawsze w kontekście nowości rynkowych, zwłaszcza technologicznych, pojawiają się obawy o bezpieczeństwo. –Na pewno nie można powiedzieć, że jakieś systemy są stuprocentowo bezpieczne, bo trwa nieustająca walka dobrych i złych hakerów. W każdej sekundzie generowane są jakieś wirusy do przechwytywania danych. A z drugiej strony  odbywa się walka o to, aby maksymalnie wielu hakerów zaangażować w ochronę przed atakami i tworzenie odpowiednich zabezpieczeń – tłumaczy Magdalena Dziewguć, wiceprezes Exatela.

Za mało wiemy

Jej zdaniem warto zwrócić uwagę na niską świadomość społeczną jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Tłumaczy, że klienci banków obawiają się przede wszystkim tego,  że ktoś użyje ich karty czy przejmie środki z  rachunków.
Tymczasem dużo bardziej poważne przestępstwa związane są z wykorzystywaniem tzw.  tożsamości cyfrowej. – Dlatego sektor bankowy musi jednocześnie rozwijać innowacje w dwóch  obszarach, pierwszy to nowe produkty, a drugim filarem jest bezpieczeństwo – mówi Groszek.
Podkreśla jednak, że nie zgadza się z opinią wiceprezes Exatela na temat bezpieczeństwa systemów. – Nawet jeśli zdarzały się jakieś awarie to nie miały one charakteru dewastującego system, nikt nie stracił środków na kontach – tłumaczy. Dodaje, że nie da się wprowadzać w bankowości czegoś nowoczesnego i  spektakularnego jeśli nie ma pewności, że jest to bezpieczne.
W debacie pojawiły  się uwagi, że wprawdzie polski rynek bankowy jest nowoczesny jeśli chodzi o oferowane produkty, ale nie nadąża za tym obsługa klientów. – Innowacyjności brakuje w dwóch obszarach koniecznych do tego,  żebyśmy mogli być liderem narzucającym standardy. Pierwszy związany jest z obsługą klientów – pod tym względem banki zatrzymały się na pewnym etapie. Wystarczy spojrzeć na to  jak wygląda oddział  bankowy, w jaki sposób podpisuje się umowy, jak wygląda procedura rozpatrywania reklamacji – podkreśla Magdalena Dziewguć. – Banki, które przebudują system obsługi klienta na pewno na tym zyskają – dodaje.

Płatności w komórce

Drugi obszar to infrastruktura cyfrowa. Tylko jeden bank buduje cyfrową przestrzeń oddziałów, a  w tym  kierunku podąża cały rynek konsumencki.
Katarzyna Królak–Wyszyńska, reprezentująca firmę doradczą  Innovatika mówi, że  już zgłosiły się  trzy banki, które są zainteresowane poszukiwaniem przewagi konkurencyjnej nie tylko w produkcie  czy cenie, ale w standardzie  obsługi klienta.
Zdaniem Bartosza Ciołkowskiego przyszłość płatności będzie związana z telefonem komórkowym. Świadczy o tym choćby liczba  przedsięwzięć na rynku zmierzających do włożenia płatności do telefonu. – Zachęcam do tego, żeby głośno mówić o tym, że jesteśmy liderem w obszarze innowacyjnych  płatności. Trudno przewidywać  jakie produkty czy rozwiązania będą funkcjonować za 2–3 lata, bo w kontekście nowych technologii to długi okres i wiele może się zmienić. Jednak jestem pewien, że mamy fundamenty  do tego, żeby utrzymać tę pozycję, a dużej szansy upatruje zwłaszcza w płatnościach mobilnych – dodaje.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA