Nic w tym dziwnego, ponieważ za galopującym rozwojem technologii idzie jeszcze większa potrzeba zapewnienia najwyższej ochrony użytkownikom cyfrowych rozwiązań.

Z danych GUS opublikowanych pod koniec ubiegłego roku wynika, że dostęp do internetu w domu ma już ponad 90 proc. gospodarstw domowych (raport „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku", GUS). Polacy lubią najnowsze rozwiązania technologiczne – coraz chętniej korzystają z aplikacji mobilnych, robią zakupy online, płacą bezgotówkowo. Jesteśmy społeczeństwem niezwykle chłonnym pod względem korzystania z technologicznych nowinek, co przejawia się w naszych codziennych aktywnościach i wyborach. Nie oznacza to jednak, że nie mamy obaw względem wirtualnego świata.

Branżowe rekordy

Wraz ze zwiększoną dostępnością do internetu rozwijają się branże i sektory, które znaczną część swoich aktywności opierają na działalności w sieci. Z bankowości mobilnej korzysta już 17 mln klientów banków, z czego 14,5 mln używa w tym celu aplikacji zainstalowanej w telefonie. Z czego wynika tak ogromne zainteresowanie? To intuicyjne rozwiązania, które każdy z nas może posiadać na swoim smartfonie. Sam telefon z dostępem do tysięcy funkcji stał się rzeczą, bez której często nie ruszamy się z domu.

Bankowość elektroniczna i mobilna stała się motorem do rozwoju nowoczesnych płatności. Te z kolei napędzają obszar e-commerce. Oprócz standardowych form, takich jak przelewy cyfrowe, płatności kartowe, opcje za pobraniem czy systemy przelewów natychmiastowych, coraz więcej firm i fintechów oferuje płatności odroczone, które pozwalają kupującym przesunąć termin zapłaty o wskazaną liczbę dni bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Sposób ten zaczyna się cieszyć coraz większą popularnością, ponieważ nie wymaga od konsumentów nadmiernych formalności.

Zwiększona dostępność internetu wpłynęła również na znaczny rozwój sektora publicznego. Jeszcze w maju 2021 r. minister ds. cyfryzacji poinformował, że w Polsce z Profilu Zaufanego korzysta już ponad 11 mln osób. Dla porównania jeszcze na początku 2020 r. PZ posiadało ponad 4,6 mln Polaków. Oprócz wpływu pandemii na tak lawinowy przyrost zakładanych profilów nie bez znaczenia jest tutaj bardzo dobre przygotowanie infrastruktury sieciowej w Polsce.

Bezpieczeństwo cieniem nowoczesności

W ślad za nowoczesnymi rozwiązaniami płatniczymi powinny iść działania, które zapewnią bezpieczeństwo zarówno konsumentom, jak i sprzedawcom. W społeczeństwie spotykamy się z wieloma skrajnymi zachowaniami, poczynając od tych, kiedy kupujący płacą wyłącznie elektronicznie, a kończąc na obawach wynikających z dokonywania płatności bezgotówkowo. Dlatego też budowanie świadomości na temat możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych i kompleksowa edukacja są w tym obszarze bardzo istotne.

Badanie zrealizowane w maju tego roku na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że w Polsce dwie trzecie konsumentów korzystają z płatności bezgotówkowych. Pozostali jeszcze tego nie robią. Wynika to przede wszystkim z braku wiedzy na temat korzyści płynących z używania nowoczesnych instrumentów finansowych oraz z mitów krążących wokół bezgotówki. Ponad 57 proc. respondentów, którzy na co dzień korzystają z gotówki, uważa, że płatność kartą generuje ryzyko.

Aby odpowiedzieć na potrzeby i wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa płatności w internecie, fundacja uruchomiła specjalny portal GotowiBezgotowkowi.pl. To początek tworzenia centrum edukacji finansowej i cyfrowej dla konsumentów w każdym wieku. Pamiętajmy, że z sieci, w tym z płatności elektronicznych, korzystają zarówno nastolatkowie i osoby czynne zawodowo, jak i seniorzy. Zainteresowani mogą znaleźć na portalu informacje dotyczące m.in. płatności bezgotówkowych, finansów cyfrowych i bezpieczeństwa w sieci. Portal jest skierowany do osób, które w znikomym stopniu lub wcale nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań płatniczych i chcą poszerzyć wiedzę w tym temacie. Będziemy go wciąż rozwijać.

Edukacja na temat nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz form bezpieczeństwa z nimi związanych jest kluczowym czynnikiem dalszego rozwoju, dlatego też dbajmy o tych, którzy zaufania do wirtualnego świata jeszcze nie mają.

Tu widzę też ważną rolę Fundacji Polska Bezgotówkowa, jedynej na skalę europejską tak prężnie działającej organizacji w obszarze edukacji na temat technologii i finansów. Mamy nadzieję, że przez nasze działania będziemy wyznaczać trendy i kierunki na przyszłość.

- Grażyna Ciurzyńska, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa