Branża logistyki już pod prądem

Operacje logistyczne z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek są już testowane w Polsce.

Publikacja: 29.09.2022 21:00

Branża logistyki już pod prądem

Foto: Adobe Stock

Na wprowadzenie innowacji do zaopatrzenia sklepów i unowocześnienie swojej logistyki stawia sieć Żabka. W tym roku testowała elektryczną miejską ciężarówkę, która ma dostarczać towary do placówek w Warszawie i okolicach. Według European Supermarket Magazine jeden z największych w Polsce detalistów chce w taki sposób wpisać swoje działania w ideę inteligentnych, zielonych miast, rozwijających bezemisyjny miejski transport.

Ciche dostawy nocą

Testowana Scania 25P jest cichsza niż tradycyjne ciężarówki, więc można nią jeździć po zamkniętych „zielonych strefach” i wykorzystywać do większej liczby operacji transportowych w nocy. Kabina pojazdu została zaprojektowana specjalnie do użytku w mieście: jest nisko zawieszona, zapewniając lepszą widoczność. – Cieszymy się, że firmy takie jak Żabka, których działalność opiera się na częstym i terminowym dostarczaniu produktów do sklepów, podejmują konkretne działania dla odchodzenia od pojazdów z napędem spalinowym – powiedział Wojciech Rowiński, prezes Scania Polska. – To nasz kolejny krok w kierunku ochrony środowiska i zmniejszenia śladu węglowego, co jest ważne w obszarach miejskich i regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenie powietrza, jak Warszawa i jej okolice – stwierdził Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Żabka w 2021 r. wprowadziła całkowicie elektryczny pojazd dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, który dowozi towary do sklepów na Śląsku.

Nowe rozwiązania w logistyce wprowadzają w Polsce także IKEA i Grupa Raben, które podpisały z Volvo Trucks umowę o współpracy w zakresie bezemisyjnego transportu ciężkiego. IKEA wprowadzi ciężkie elektryczne ciężarówki Volvo do transportu wewnętrznego w dwóch swoich fabrykach w Zbąszynku w Polsce, które będą obsługiwane przez Grupę Raben. Pojazdy będą kursowały pomiędzy dwoma zakładami IKEA oddalonymi od siebie o 14 kilometrów w Zbąszynku i Babimoście w zachodniej Polsce. Doświadczenia z pilotażu mają być wykorzystane do elektryfikacji kolejnych operacji transportowych.

Według Małgorzaty Dobies-Turulskiej, dyrektora zarządzającego IKEA Industry Zbąszynek, projekt pozwala badać możliwości uruchamiania operacji z wykorzystaniem transportu elektrycznego na większą skalę, w większej sieci transportowej. – Jesteśmy jedną z pierwszych firm logistycznych w Europie, podejmujących wyzwanie prowadzenia ciężarówki elektrycznej z naczepą 24-tonową – mówi Piotr Banasiak, dyrektor zarządzający Raben Transport.

Ogniwa i wodór

Jeszcze dalej w przyszłościowe rozwiązania idzie globalna firma logistyczna Dachser, która w swoich operacjach przymierza się do wykorzystania pojazdów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Zleciła ona Uniwersytetowi Nauk Stosowanych w Kempten realizację programu badawczego „Infrastruktura i logistyka H2”, dotyczącego dostępności wodoru i możliwości jego tankowania. Wodorowe ciężarówki mają być wykorzystywane od 2025 do 2030 r. w sieci transportu drogowego Dachser European Logistics.

– Pierwsze takie pojazdy pojawią się w naszej sieci już w 2023 r. Celem jest wspieranie rozwoju tej pionierskiej technologii i napędzanie innowacji w obszarze zeroemisyjnych napędów – mówi Andre Kranke, szef badań i rozwoju oraz menedżer projektu Dachser Climate Protection.

Badanie wyłoniło regiony najbardziej optymalne dla wykorzystania tego rodzaju napędów, ze względu na dużą dostępność wodoru i korzystną lokalizację. Szczególnie obiecujące okazały się Hamburg, Magdeburg, Kolonia i Herne. 42 inne lokalizacje także są uważane za odpowiednie, gdyż znajdują się w zasięgu europejskiej sieci infrastruktury wodorowej.

Na razie wciąż wyzwaniem pozostaje tankowanie wodoru. Obecnie w Europie jest tylko 56 stacji paliw obsługujących ciężarówki na ogniwa paliwowe. Tymczasem istniejące plany rozbudowy sieci tankowania nie zakładają jej szybkiego rozwoju.

Na wprowadzenie innowacji do zaopatrzenia sklepów i unowocześnienie swojej logistyki stawia sieć Żabka. W tym roku testowała elektryczną miejską ciężarówkę, która ma dostarczać towary do placówek w Warszawie i okolicach. Według European Supermarket Magazine jeden z największych w Polsce detalistów chce w taki sposób wpisać swoje działania w ideę inteligentnych, zielonych miast, rozwijających bezemisyjny miejski transport.

Ciche dostawy nocą

Pozostało 88% artykułu
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu