Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych w Polsce od wielu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. W jej ramach szczególnie dynamicznie rozwija się produkcja opakowań. W ubiegłym roku jedna trzecia ogółem zużytego w zakładach przetwórczych plastiku została przeznaczona na produkcję opakowań. Ten rok może być podobny. Konsumenci coraz bardziej doceniają zwłaszcza opakowania do żywności, które w obliczu rozprzestrzeniającej się pandemii są uważane jako szczególnie bezpieczne i wygodne.
Kluczowe środowisko
Według Grzegorza Tajaka, prezesa Ergu, decydujący wpływ na trendy w europejskiej branży opakowań z plastiku mają unijne regulacje. Wymuszają one m.in. wzrost inwestycji i stosowania w produkcji surowców z recyklingu, biodegradowalnych i kompostowalnych. Przy projektowaniu coraz większy nacisk kładzie się na wytwarzanie opakowań o jednorodnej strukturze chemicznej, gdyż takie łatwiej jest później powtórnie przetwarzać i tym samym realizować zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Ponadto z każdym rokiem rośnie presja na zastępowanie surowców ropopochodnych surowcami pochodzenia roślinnego. Tajak zwraca też uwagę na postępującą redukcję grubości folii przy jednoczesnym zachowaniu ich własności mechanicznych i chemicznych mających na celu ograniczenie ilości wprowadzanych na rynek opakowań.
Według Artura R. Skoniecznego, dyrektora handlowego grupy Plast-Box, czynnikami kształtującymi rozwój światowego rynku opakowań z tworzyw są ekologia, digitalizacja i transparentność. – Opakowania ekologiczne jeszcze kilkanaście lat temu stanowiły niewielką część całego rynku opakowań. Teraz kwestie dotyczące ochrony środowiska stały się jednym z kluczowych tematów w publicznej debacie, a udział opakowań ekologicznych w światowej sprzedaży permanentnie wzrasta – uważa Skonieczny. Jego zdaniem klienci oczekują od producentów opakowań jak najmniej przetworzonych i łatwych do recyklingu. Starają się też dbać o naturę, rozumianą również jako walkę z marnowaniem żywności przez produkcję i sprzedaż tzw. opakowań barierowych.
Zmiana modelu życia
– Polski rynek opakowań jest rynkiem innowacyjnym, nadającym również kierunki rozwoju branży w skali europejskiej. Na naszym rodzimym rynku szczególnym powodzeniem cieszą się rozwiązania ekologiczne, które w ograniczonym zakresie wpływają na wzrost kosztów opakowań – mówi Tajak. Kierowany przez niego Erg stosunkowo niedawno opracował i wdrożył innowację produktową dla folii przeznaczonej do laminowania z papierem. W tym przypadku folia w strukturze worka papierowego pełni funkcję warstwy barierowej dla pary wodnej i tłuszczu. W efekcie znajdują one zastosowanie przy pakowaniu produktów sypkich w przemyśle spożywczym i budowlanym. Co ważne zastosowane surowce i technologia pozwoliły o 25 proc. zredukować grubość folii w stosunku do powszechnie stosowanej na rynku.