Reklama

Ekologia decyduje o sytuacji na rynku

Przy produkcji plastikowych opakowań coraz większe znaczenie będą odgrywać surowce z recyklingu, biodegradowalne oraz nadające się do kompostowania.

Publikacja: 16.12.2020 09:30

Ekologia decyduje o sytuacji na rynku

Foto: Pixabay

Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych w Polsce od wielu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. W jej ramach szczególnie dynamicznie rozwija się produkcja opakowań. W ubiegłym roku jedna trzecia ogółem zużytego w zakładach przetwórczych plastiku została przeznaczona na produkcję opakowań. Ten rok może być podobny. Konsumenci coraz bardziej doceniają zwłaszcza opakowania do żywności, które w obliczu rozprzestrzeniającej się pandemii są uważane jako szczególnie bezpieczne i wygodne.

Kluczowe środowisko

Według Grzegorza Tajaka, prezesa Ergu, decydujący wpływ na trendy w europejskiej branży opakowań z plastiku mają unijne regulacje. Wymuszają one m.in. wzrost inwestycji i stosowania w produkcji surowców z recyklingu, biodegradowalnych i kompostowalnych. Przy projektowaniu coraz większy nacisk kładzie się na wytwarzanie opakowań o jednorodnej strukturze chemicznej, gdyż takie łatwiej jest później powtórnie przetwarzać i tym samym realizować zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Ponadto z każdym rokiem rośnie presja na zastępowanie surowców ropopochodnych surowcami pochodzenia roślinnego. Tajak zwraca też uwagę na postępującą redukcję grubości folii przy jednoczesnym zachowaniu ich własności mechanicznych i chemicznych mających na celu ograniczenie ilości wprowadzanych na rynek opakowań.

Według Artura R. Skoniecznego, dyrektora handlowego grupy Plast-Box, czynnikami kształtującymi rozwój światowego rynku opakowań z tworzyw są ekologia, digitalizacja i transparentność. – Opakowania ekologiczne jeszcze kilkanaście lat temu stanowiły niewielką część całego rynku opakowań. Teraz kwestie dotyczące ochrony środowiska stały się jednym z kluczowych tematów w publicznej debacie, a udział opakowań ekologicznych w światowej sprzedaży permanentnie wzrasta – uważa Skonieczny. Jego zdaniem klienci oczekują od producentów opakowań jak najmniej przetworzonych i łatwych do recyklingu. Starają się też dbać o naturę, rozumianą również jako walkę z marnowaniem żywności przez produkcję i sprzedaż tzw. opakowań barierowych.

Zmiana modelu życia

– Polski rynek opakowań jest rynkiem innowacyjnym, nadającym również kierunki rozwoju branży w skali europejskiej. Na naszym rodzimym rynku szczególnym powodzeniem cieszą się rozwiązania ekologiczne, które w ograniczonym zakresie wpływają na wzrost kosztów opakowań – mówi Tajak. Kierowany przez niego Erg stosunkowo niedawno opracował i wdrożył innowację produktową dla folii przeznaczonej do laminowania z papierem. W tym przypadku folia w strukturze worka papierowego pełni funkcję warstwy barierowej dla pary wodnej i tłuszczu. W efekcie znajdują one zastosowanie przy pakowaniu produktów sypkich w przemyśle spożywczym i budowlanym. Co ważne zastosowane surowce i technologia pozwoliły o 25 proc. zredukować grubość folii w stosunku do powszechnie stosowanej na rynku.

Reklama
Reklama

Skonieczny zauważa, że Polacy w swoich wyborach coraz bardziej upodabniają się do konsumentów z Zachodu. – Zmienia się model życia polskiego społeczeństwa. Zamiast jeszcze niedawno popularnych opakowań o dużych pojemnościach coraz częściej dominujące stają się opakowania wielkością dopasowane do potrzeb małych rodzin, osób starzejących się czy prowadzących gospodarstwo domowe samodzielnie – twierdzi Skonieczny. Zauważa, że na krajowym rynku przybywa towarów, które sprzedaje się w mniejszych opakowaniach, łatwych do przechowania, zachowujących przydatność produktu do spożycia.

Nowe technologie

Aby sprostać nowym trendom, producenci opakowań muszą wykazywać się coraz większą kreatywnością, dbałością o środowisko, wprowadzaniem nowych rozwiązań i innowacji. – Analizując potrzeby naszych klientów, zidentyfikowaliśmy interesującą niszę rynkową, gdzie mogą znaleźć zastosowanie produkty biodegradowalne i kompostowane. Należy jednak pamiętać, że w aktualnym systemie kolekcji i segregacji odpadów komunalnych nie ma odrębnej kategorii, takiej jak odpad biodegradowalny lub kompostowalny – twierdzi prezes Ergu. Z tego powodu z dużym wyczuciem i odpowiedzialnością należy wprowadzać na rynek tę kategorię produktów.

Dla Plast-Boksu kluczowy jest rozwój przyjaznych dla środowiska opakowań wykorzystujących ekologiczne materiały i energooszczędne technologie. – Systematyczne zwiększamy udział plastiku z recyklingu w produkowanych opakowaniach i skalę wykorzystania surowców z odzysku. Angażujemy się w proces odchodzenia od składowania odpadów – zawracamy własne odpady poprodukcyjne, w tym celu zakupiliśmy maszynę do regranulacji przemiałów powstałych w procesie produkcyjnym – mówi Skonieczny.

Dodaje, że grupa Plast-Box intensyfikuje również działania mające na celu zmniejszenie ilości plastiku w opakowaniach. Ponadto dzięki zintegrowanemu zarządzaniu energią i ochroną środowiska monitoruje w sposób ciągły swoją wydajność energetyczną i poziom ochrony środowiska, tak aby wykrywać słabe punkty i unikać niepotrzebnego zużycia energii.

Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych w Polsce od wielu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. W jej ramach szczególnie dynamicznie rozwija się produkcja opakowań. W ubiegłym roku jedna trzecia ogółem zużytego w zakładach przetwórczych plastiku została przeznaczona na produkcję opakowań. Ten rok może być podobny. Konsumenci coraz bardziej doceniają zwłaszcza opakowania do żywności, które w obliczu rozprzestrzeniającej się pandemii są uważane jako szczególnie bezpieczne i wygodne.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Analizy Rzeczpospolitej
Analiza danych mocno zyskuje na znaczeniu
Analizy Rzeczpospolitej
Budownictwu potrzeba prewencji
Analizy Rzeczpospolitej
Nowe technologie wspierają mury
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Analizy Rzeczpospolitej
Weryfikacja kontrahenta, czyli ocena szans i zagrożeń w sektorze TSL
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama