– Przez ostatnie 25 lat obserwujemy dynamiczny rozwój technologii, przenoszący handel na coraz wyższy poziom. Odstępy między kolejnymi skokami milowymi w tej branży ulegają wyraźnemu skróceniu. Nasze predykcje zdecydowanie wykraczają poza granice powszechnie pojętego handlu elektronicznego – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający Unity Group i prezes ITCorner, ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej firmy IT.
W prognozach rozwoju sektora wskazuje choćby na to, że za 15 lat sprzedający, chcąc przekonać klienta do zakupu, umożliwią maksymalne testowanie w kanale online. Będziemy mogli rzeczywiście doświadczać produktów zmysłami (zapach, smak, wrażenia dotykowe). Upowszechnią się technologie internet-senses. W podobnym celu będą wykorzystywane technologie AR i VR, które znajdą szersze zastosowanie. A za 25 lat ok. 75 proc. zakupów w krajach rozwiniętych odbywać się będzie online.
Według prognoz za kilkanaście lat Metaverse na stałe zagości w mainstreamie (Web 4.0). Właśnie wtedy według ekspertów firmy rozpocznie się wyłanianie prawdziwego wirtualnego świata, a wcześni użytkownicy będą tam spędzać 80 proc. czasu.
– W wyniku pandemii proces przestawiania handlu na cyfrowe tory przyspieszył i przeskoczył w ciągu roku o mniej więcej dziesięć lat, diametralnie zmieniły się przyzwyczajenia zakupowe konsumentów, a wraz z tym – również oczekiwania firm handlowych – mówi Grzegorz Kuczyński, prezes Unity Group. Firma, by sprostać tym wyzwaniom, w jeszcze większym stopniu łączy się z Global4Net, eksperta od technologii Magento, najpopularniejszej platformy do tworzenia systemów e-commerce na świecie.
Czym zapłacimy online
Z czym jeszcze należy się liczyć? Na metaverse wskazuje wielu ekspertów, a cyfrowy świat zapowiadany m.in. przez Facebooka wygląda na jeden z wiodących trendów. – To inaczej mówiąc równoległy świat, opierający się zazwyczaj na technologii i świecie wirtualnym stworzenie nowej niejednowymiarowej sieci. Poprzez metaverse handel elektroniczny może zwiększyć swoje obroty poprzez wizyty konsumentów w wirtualnych sklepach, dzięki czemu mieliby bezpośredni dostęp do produktów i ich spróbowania bez opuszczania domu – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Kolejna innowacja to NFT – temat bijący rekordy popularności w kraju i poza granicami. NFT to po prostu skrót od Non-Fungible Token. Niezmienny token – wyjątkowy który jest niewymienny – dodaje.