Zakupy online zmienią swoje oblicze

Handel internetowy dalej będzie się bardzo szybko zmieniał. Drony, standard NFT czy rzeczywistość metaverse to trendy, które już niedługo będą nas coraz mocniej dotyczyć. Wiele zmian może nastąpić już w ciągu kilku najbliższych lat.

Publikacja: 25.02.2022 01:00

Zakupy online zmienią swoje oblicze

Foto: Shuttertosck

– Przez ostatnie 25 lat obserwujemy dynamiczny rozwój technologii, przenoszący handel na coraz wyższy poziom. Odstępy między kolejnymi skokami milowymi w tej branży ulegają wyraźnemu skróceniu. Nasze predykcje zdecydowanie wykraczają poza granice powszechnie pojętego handlu elektronicznego – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający Unity Group i prezes ITCorner, ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej firmy IT.

W prognozach rozwoju sektora wskazuje choćby na to, że za 15 lat sprzedający, chcąc przekonać klienta do zakupu, umożliwią maksymalne testowanie w kanale online. Będziemy mogli rzeczywiście doświadczać produktów zmysłami (zapach, smak, wrażenia dotykowe). Upowszechnią się technologie internet-senses. W podobnym celu będą wykorzystywane technologie AR i VR, które znajdą szersze zastosowanie. A za 25 lat ok. 75 proc. zakupów w krajach rozwiniętych odbywać się będzie online.

Według prognoz za kilkanaście lat Metaverse na stałe zagości w mainstreamie (Web 4.0). Właśnie wtedy według ekspertów firmy rozpocznie się wyłanianie prawdziwego wirtualnego świata, a wcześni użytkownicy będą tam spędzać 80 proc. czasu.

– W wyniku pandemii proces przestawiania handlu na cyfrowe tory przyspieszył i przeskoczył w ciągu roku o mniej więcej dziesięć lat, diametralnie zmieniły się przyzwyczajenia zakupowe konsumentów, a wraz z tym – również oczekiwania firm handlowych – mówi Grzegorz Kuczyński, prezes Unity Group. Firma, by sprostać tym wyzwaniom, w jeszcze większym stopniu łączy się z Global4Net, eksperta od technologii Magento, najpopularniejszej platformy do tworzenia systemów e-commerce na świecie.

Czym zapłacimy online

Z czym jeszcze należy się liczyć? Na metaverse wskazuje wielu ekspertów, a cyfrowy świat zapowiadany m.in. przez Facebooka wygląda na jeden z wiodących trendów. – To inaczej mówiąc równoległy świat, opierający się zazwyczaj na technologii i świecie wirtualnym stworzenie nowej niejednowymiarowej sieci. Poprzez metaverse handel elektroniczny może zwiększyć swoje obroty poprzez wizyty konsumentów w wirtualnych sklepach, dzięki czemu mieliby bezpośredni dostęp do produktów i ich spróbowania bez opuszczania domu – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Kolejna innowacja to NFT – temat bijący rekordy popularności w kraju i poza granicami. NFT to po prostu skrót od Non-Fungible Token. Niezmienny token – wyjątkowy który jest niewymienny – dodaje.

To unikalny zasób cyfrowy, tworzony i sprzedawany za pomocą technologii blockchain. To także dowód autentyczności. NFT jest zarówno własnością cyfrową, jak i dowodem, że jest prawdziwy. NFT ma ogromny wpływ na rozwój e-commerce. Na rynku funkcjonują narzędzia tj. NFTify, które dają firmom możliwość stworzenia sklepu internetowego bez konieczności pisania kodu, a umożliwiają używanie przedmiotów ze świata rzeczywistego jako NFT. – Potencjał dla handlu elektronicznego jest w tym duży. Dane inwentaryzacyjne są przechowywane w łańcuchu bloków, więc żaden podmiot handlujący danym NFT nie może go kolejny raz sprzedać – dodaje Patrycja Sass-Staniszewska. Aktualnie technologie NFI używa się w branżach: sztuka, moda, gry sport, korzystają z tego już marki takie jak Nike czy Gucci.

Wyścig do nowości

Ogromne zmiany czeka też rynek logistyczny. – Coraz większe znaczenie będzie bowiem miał dla klientów czas dostawy – widzimy to już na rynkach bardziej rozwiniętych – np. chińskim czy amerykańskim. Wygrają przede wszystkim te sklepy, które będą w stanie dostarczyć zakupy do domu w ciągu 30 minut, także w niedzielę. Takie zakupy spożywcze nie będą się więc wiele różnić od np. zamówienia pizzy z dostawą do domu – mówi Krzysztof Kuźbik, partner w Avallon. – Niedocenionym na razie w Polsce elementem, ale potencjalnie zyskującym na znaczeniu w e-handlu są drony. W Polsce mamy w tej chwili zdecydowaną dominację paczkomatów – w dużych miastach stoją już niemal na każdej ulicy. W krajach lepiej dbających o estetykę swoich miast preferowane są inne rozwiązania – coraz częściej wykorzystywane są też roboty – np. ruchome „paczkomaty" funkcjonujące na ulicach Hongkongu czy właśnie drony, które powinny stać się kluczowym elementem dostaw – dodaje.

Szacuje się, że już prawie 3 mln komercyjnych dronów funkcjonuje na świecie, a sporo z nich jest wykorzystywanych w e-commerce. Amazon ogłosił jakiś czas temu, że 80 proc. jego przesyłek w Stanach Zjednoczonych jest już przystosowanych do dostaw za pomocą dronów.

– Zmieniać będzie się również sposób obsługi klientów. Zarówno za obsługę procesu zakupowego, jak i za doradztwo w czasie rzeczywistym i pomoc w zakupie odpowiadać będą różnego typu chatboty lub voiceboty sterowane lub wspomagane przez rozwiązania sztucznej inteligencji (AI). Szybki rozwój takich rozwiązań obserwujemy już od jakiegoś czasu w Polsce – mówi Kuźbik.

– Poprawa wygody i skracanie czasu potrzebnego na dokonanie zakupu są celem wszystkich innowacji w e-commerce. Walkę o klienta wygrywają dziś ci, którzy są w stanie dostarczyć je klientom lepiej niż konkurencja – uzupełnia Mariusz Pełechaty, prezes Koda Bots.

Rynek będzie się błyskawicznie rozwijał. – E-commerce jest rozgrzany do czerwoności i nie spodziewam się wyraźnego spadku tempa jego wzrostu w tym roku – mówi Kacper Rozenbaum, dyrektor generalny Opontia na Polskę, zajmującej się przejmowaniem i rozwijaniem firm e-handlowych. – Podobnie jak to było w poprzednich dwóch latach, impulsami do podtrzymania trendu będzie dalszy rozwój logistyki wokół handlu – dodaje. W naturalny sposób szybki rozwój, dodatkowe środki finansowe oraz chęć wyróżnienia się w stosunku do konkurencji spowoduje, ze firmy będą poszukiwać nowych rozwiązań.

– Pandemia była silnym impulsem dla przedsiębiorców chcących uniezależnić się od tradycyjnego handlu. Jej wybuch wywołał nagły i znaczny przyrost liczby e-sklepów, ale z pewnością nie zmniejszy się ona po covidzie – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital. – Nawet kiedy wszelkie blokady, lockdowny i spowolnienie gospodarcze przejdą do historii, to odczuwalne przez przedsiębiorców korzyści płynące z handlu online pozostaną. Już dziś zdecydowana większość z nich planuje rozwijanie tego modelu sprzedaży i kolejne i inwestycje w ten kanał.

Opinia partnera:

Globalny Język Biznesu

Od kilku już lat czołowym trendem, który wpływa na rozwój biznesu, w tym e-biznesu, jest personalizacja i wzrost roli doświadczeń zakupowych konsumentów. Podejście stawiające klienta w centrum uwagi bierze pod uwagę każdy punkt, w którym klient styka się z produktem i informacją o nim. Tworzenie idealnego doświadczenia zakupowego to ciągła inwestycja w technologie: poprawa nawigacji na stronie, automatyzacja komunikacji marketingowej, zwiększenie ergonomii aplikacji, błyskawiczna dostawa czy personalizacja oferty dostosowana do potrzeb klienta. Z perspektywy sprzedaży wielokanałowej doświadczenie musi być spójne. Dziś klient ogląda produkt online i kupuje offline lub odwrotnie.

Dynamicznie rozwijający się e-biznes powinien się opierać na spersonalizowanej ofercie. Oferta dostosowana do potrzeb klienta to również jednoznaczna identyfikacja produktów. Klient dostaje dokładnie to, czego szuka. Żeby tak się jednak stało, produkty sprzedawane w sieci muszą być jednoznacznie zidentyfikowane, dokładnie opisane.

Tej jednoznacznej identyfikacji produktu służą standardy GS1, w szczególności najbardziej znamy numer GTIN, tzw. Globalny Numer Jednostki Handlowej, znany także jako kod EAN, najważniejszy standard systemu GS1, odgrywa zasadniczą rolę w transformacji cyfrowej całej branży towarów konsumenckich, łącząc fizyczne produkty z dokładnymi danymi je opisującymi .

Jest szeroko wykorzystywany na platformach e-handlu, wspierając narzędzia ułatwiające konsumentom odnajdywanie pożądanych produktów.

Od roku 2020 obserwujemy wyraźne przyśpieszenie procesów cyfryzacji przedsiębiorstw wywołane większą potrzebą korzystania z rozwiązań cyfrowych. W GS1 Polska liczba nowych klientów, którzy jako powód przystąpienia do systemu GS1 wskazali sprzedaż w kanale online, wzrosła z 50 proc. do 67 proc. wszystkich nowych klientów.

Transformacja cyfrowa byłaby niemożliwa bez współpracujących ze sobą technologii służących zbieraniu, przesyłaniu i analizie danych1.

Klasyczną technologią, która jako jedna z pierwszych umożliwiła automatyczne gromadzenie danych na niespotykaną dotąd skalę, jest technologia kodów kreskowych oparta na standardach GS1. Nie bez przyczyny sześć lat temu BBC uznało kody kreskowe za jeden z najważniejszych dziesięciu czynników, które przyczyniły się do rozwoju współczesnego handlu.

Na potrzeby polskiego rynku GS1 Polska uruchomiła rejestr produktów identyfikowanych numerem GTIN - eProdukty (www.eprodukty.gs1.pl). Na platformie znajduje się obecnie ponad 170 mln produktów z całego świata.

Magdalena Krasoń-Wałęsiak menedżer ds. e-commerce, GS1 Polska

Przypisy:

(1) K. Śledziewska, R. Włoch, „Gospodarka cyfrowa – jak nowe technologie zmieniają świat" https://www.delab.uw.edu.pl/ksiazki/gospodarka-cyfrowa/?fbclid=IwAR2N0n7BF_BfA4zcNJuy4qqKt-nlGhBi7HU9bYs4vOBHWl2IhyqeCty8JpM

Opinia partnera

– Przez ostatnie 25 lat obserwujemy dynamiczny rozwój technologii, przenoszący handel na coraz wyższy poziom. Odstępy między kolejnymi skokami milowymi w tej branży ulegają wyraźnemu skróceniu. Nasze predykcje zdecydowanie wykraczają poza granice powszechnie pojętego handlu elektronicznego – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający Unity Group i prezes ITCorner, ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej firmy IT.

W prognozach rozwoju sektora wskazuje choćby na to, że za 15 lat sprzedający, chcąc przekonać klienta do zakupu, umożliwią maksymalne testowanie w kanale online. Będziemy mogli rzeczywiście doświadczać produktów zmysłami (zapach, smak, wrażenia dotykowe). Upowszechnią się technologie internet-senses. W podobnym celu będą wykorzystywane technologie AR i VR, które znajdą szersze zastosowanie. A za 25 lat ok. 75 proc. zakupów w krajach rozwiniętych odbywać się będzie online.

Pozostało 91% artykułu
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu