fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zdrowie

6 zasad odchudzania. Nie są łatwe, ale działają

AdobeStock
Większość osób, które próbują się odchudzać, albo porzuca dietę, zanim osiągnie efekt, albo po tygodniach wyrzeczeń wraca do starych nawyków i odzyskuje utracone kilogramy z nawiązką. Jak tego uniknąć?

Zdaniem dietetyków, obietnica bardzo szybkich rezultatów diety bez wysiłku zawsze powinna wzbudzić naszą nieufność. Podobnie jak konieczność zakupu  drogich suplementów, wykluczenia całych grup produktów lub jakiegoś jednego demonizowanego składnika. Takie metody, jak pisaliśmy niedawno w „Rz”, rzadko kiedy przynoszą rezultaty, a jeśli już - najczęściej zwieńczone efektem jo-jo. Nie ma bowiem cudownej recepty, która zapewni wymarzoną sylwetkę bez zmiany dotychczasowych nawyków. Można jednak –  jak czytamy w onet.pl – wskazać na kilka zasad zdrowego podejścia do odchudzania.

1. Zaczynamy w możliwie spokojnym czasie

Do odchudzania trzeba się przygotować - uspokoić myśli, zaplanować poszczególne kroki. Warto pamiętać, że redukcji masy ciała nie sprzyja przewlekły stres i niedosypianie. Hormon stresu (kortyzon) powoduje zwiększony apetyt na słodycze i tłuste potrawy oraz tendencję do odkładania się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha.

Rozpoczęcie diety w nieodpowiednim czasie, gdy np. w firmie jest spiętrzenie pracy, zwiększy ryzyko porzucenia przyjętych zasad. A pamiętać należy, że każda kolejna nieudana próba odchudzania, to spowolnienie przemiany materii i większe ryzyko wystąpienia efektu jo-jo.

Czytaj też: Dlaczego nie udaje się nam schudnąć

2. Wyznaczamy realne cele

Podczas przygotowań do odchudzania nie możemy zapomnieć o ustaleniu realnego celu. Najlepiej podzielić cały proces na etapy i zamiast jednego ostatecznego, ustalić cele pośrednie. Zwiększy to motywację i pomoże w kontroli odchudzania.

Pamiętajmy również, że aby odchudzanie było zdrowe i przyniosło trwały rezultat, nie możemy tracić więcej niż 1 kg na tydzień. Kontrolowanie postępów powinno odbywać się nie częściej niż raz w tygodniu, rano, na czczo, po porannej toalecie, w lekkiej bieliźnie. Warto też zaopatrzyć się w miarę.

Czasami waga nie jest dobrym miernikiem postępów. Jeśli ćwiczymy, budują się mięśnie, których objętość jest mniejsza w porównaniu do objętości takiej samej masy tkanki tłuszczowej. Wtedy pomiary obwodów ciała będą dla nas ważniejsze, niż wartość masy ciała na wadze.

3. Stosujemy metodę małych kroków

Lepiej odpuścić sobie natychmiastowe wprowadzanie drastycznych zmian i stawianie nierealnych zakazów. Dobrym rozwiązaniem jest metoda małych kroczków. Stopniowa zmiana nawyków zmniejszy stres związany ze zmianami.

Wystarczy, jeśli na początek uregulujemy posiłki, zaczniemy jeść więcej warzyw lub ograniczymy słodycze. Każdy zdobyty "nawyk" będzie nas bezstresowo przybliżał do celu i przygotowywał do odchudzania. Taką metodę warto wprowadzić zwłaszcza wtedy, gdy nie czujemy się jeszcze na siłach, by wprowadzić dietę odchudzającą albo nie mamy jeszcze do tego po porostu warunków.

4. Dobieramy dietę do swoich potrzeb

Każdy z nas jest inny, dlatego już na poziomie doboru planu odchudzającego należy zrezygnować z diet-cud i krążących w internecie uniwersalnych zestawów posiłków. Nie przyniosą one oczekiwanych rezultatów, a nawet jeśli -  to nie na stałe i kosztem zdrowia.

Dieta powinna być idealnie dopasowana do naszych potrzeb i preferencji. Musi też zaspokajać wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki oraz brać pod uwagę nasze upodobania smakowe i przyzwyczajenia – to zmniejszy stres i „zatrzyma” nas przy dalszym odchudzaniu. Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej kaloryczności diety.

Łatwo można ulec pokusie drastycznego przejścia na niską podaż energii. Może to jednak przynieść odwrotny skutek. Organizm w obawie przed dalszymi ograniczeniami magazynuje wtedy każdą możliwą podaż energii w postaci tkanki tłuszczowej. Właśnie dlatego kaloryczność posiłków należy zmniejszać stopniowo, a deficyt energetyczny dobierać indywidualnie.

5. Zmieniamy nawyki

Zanim zaczniemy odchudzanie, musimy zmienić swoje myślenie na jego temat. Dieta często kojarzy się z katorgą, z okresem życiu, który trzeba przetrwać z zaciśniętymi zębami. Tak nie powinno być. Dieta musi kojarzyć się ze zmianą nawyków na zdrowsze, z poprawą zdrowia i samopoczucia, z szansą na lepsze życie. Tylko wtedy będziemy mogli w pełni świadomie i bez zbędnego wysiłku przejść ten proces.

6. Zaczynamy się ruszać

Nie ma lepszego wspomagacza odchudzania niż wysiłek fizyczny. Dzięki ćwiczeniom uregulujemy przemianę materii, poprawimy kondycję i wygląd, zadbamy o dobre samopoczucie. Do spalania tkanki tłuszczowej najlepsze będą ćwiczenia kardio, czyli takie, które wykonujemy przed dłuższy czas (min. 30 min.) z umiarkowaną intensywnością. Angażują one głównie układ oddechowy i krwionośny oraz poprawiają wytrzymałość organizmu.

Odchudzanie to bardzo skomplikowany proces, warto więc porządnie się do niego przygotować, aby nie zmarnować początkowego zapału. Metoda małych kroczków, planowanie kolejnych ruchów i dobór idealnego dla siebie planu to połowa sukcesu do osiągnięcia celu.

Źródło: Onet
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA