Rz: Czym różni się dzisiejsze Gremi Media od wydawnictwa Presspublica, które w roku 2011 kupił Grzegorz Hajdarowicz?
Gremi Media nie jest wyłącznie wydawcą prasowym, tak jak była nim Presspublica, lecz spółką holdingową, o zdywersyfikowanej strukturze i różnorodnych modelach biznesowych. Spółka z wytwórcy treści w coraz większym stopniu staje się dostawcą komplementarnych usług i produktów, których wspólnym mianownikiem pozostaje przede wszystkim segment biznes, finanse, prawo (BFP). Podmioty z naszego portfolio – eKiosk, Compress, KancelarieRP.pl; fundacja Instytut Myśli Gospodarczej; udziały kapitałowe w MM Conferences SA oraz w projekcie Kariera.pl, to pierwszy etap realizacji strategii budowania silnej grupy kapitałowej, której poszczególne spółki wykorzystują efekty synergii i komplementarności. W Gremi Media położony został silny nacisk na nowe technologie i wdrożenie związanych z nimi zmian organizacyjnych, strukturalnych oraz biznesowych. Oczywiście nadal wydajemy papierowe wersje dzienników „Rzeczpospolita" i „Parkiet", ale to przychody z szeroko rozumianego obszaru cyfrowego wykazują największą dynamikę wzrostu. Pozycja lidera w sprzedaży wydań cyfrowych, baza blisko 3 milionów realnych użytkowników i 32 miliony odsłon stron internetowych, jedna z największych w Polsce baz płatnych abonentów – to kluczowe wskaźniki realizowanej strategii.
Czy zniknie prasa w formacie papierowym?
Kluczowe znaczenie ma horyzont czasowy. Ale nawet biorąc pod uwagę najbliższe dziesięć czy 15 lat, prasa w wydaniu papierowym nie zaniknie całkowicie. Po prostu stanie się produktem relatywnie drogim, bardziej ekskluzywnym, dostępnym dla osób, które będą chciały celebrować kontakt z prasą, słysząc szelest papieru i czując lekki zapach świeżej farby drukarskiej.
W segmencie BFP takie tytuły jak „Rzeczpospolita" czy „Parkiet" mają unikalną, bardzo wartościową grupę czytelników, którzy preferują kontakt z prasą w wersji papierowej. To jedna z przyczyn tego, że w ostatnich dwóch latach dynamika spadków sprzedaży wydań papierowych jest istotnie mniejsza w porównaniu ze średnią dla rynku czy tytułów z innych segmentów. Oczywiście zauważamy trend, że część czytelników wydań papierowych ze względu na wygodę i szybkość dostępu do treści decyduje się na wydania elektroniczne i dostęp do stron WWW. Dlatego Gremi Media realizuje wyważoną strategię –inwestujemy i wdrażamy nowe technologie umożliwiające wygodny dostęp do treści w wersji cyfrowej. Ale równocześnie nie zaniedbujemy wydań papierowych „Rzeczpospolitej" i „Parkietu".