Reklama
Rozwiń

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Z sądów i urzędów otrzymamy e-zawiadomienia

Z sądów i urzędów będzie można otrzymywać e-zawiadomienia. Pomoże w tym Poczta Polska.

Aktualizacja: 12.11.2018 18:19 Publikacja: 11.11.2018 23:01

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Z sądów i urzędów otrzymamy e-zawiadomienia

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Informacje pojawił się właśnie w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Czytaj także: Sąd: szkoła nie może się zasłaniać, że mail nie dotarł

Celem projektu jest zapewnienie komunikacji elektronicznej w postępowaniach administracyjnych, podatkowych, jak też sądowych. Nie oznacza to oczywiście końca papierowych przesyłek. Nadal będzie istniała możliwość otrzymywania oraz wysyłania korespondencji w tradycyjnej formie, czyli pocztą.

Zmiana systemu doręczeń będzie przedsięwzięciem na ogromną skalę. Rocznie w Polsce wysyła się 102 mln przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru, z czego 57 mln to przesyłki sądowe, a 22,5 mln dotyczy sektora publicznego.

Według wstępnych szacunków koszty utrzymania nowego systemu mają wynosić 1,5 mln zł. Kwota robi wrażenie. Szacuje się jednak, że oszczędność na nowym systemie, tylko w administracji publicznej, wyniosłyby około 106,5 mln zł.

Ministerstwo Cyfryzacji chce, by za e-przesyłki odpowiadał operator wyznaczony, dziś jest nim Poczta Polska. Oznacza to, że dla odbiorców tradycyjnej korespondencji Poczta Polska będzie automatycznie drukować i kopertować przesyłki. Natomiast urzędy będą otrzymywać i wysyłać korespondencję zawsze w postaci elektronicznej. Poczta będzie skanowała przesyłki wysyłane przez obywateli drogą tradycyjną, adresowane do urzędów.

E-przesyłki nie będą funkcjonować w jednym system, np. ePUAP -e, ale również w innych. W projekcie zostaną zdefiniowane standardy techniczne dotyczące komunikacji i bezpieczeństwa, podobnie jak obecnie jest w wypadku np. płatności kartami kredytowymi.

Powstanie też nowy rejestr: Baza Adresów Elektronicznych. Jego zadaniem będzie przechowywanie i udostępnianie adresów elektronicznych wszystkich podmiotów wysyłających elektroniczne listy.

Ministerstwo chce rozpocząć uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne nowych przepisów jeszcze w tym roku. Miałyby wejść w życie od 2020 r. Do tej pory wdrażanie tego rodzaju projektów, przygotowanych na mniejszą skalę jak CEPiK, nastręczało wielu problemów.

Dziś komunikacja elektroniczna z wieloma instytucjami i urzędami nastręcza wielu problemów. Ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim orzekł, że obowiązkiem organu administracji publicznej jest konfiguracja oraz zorganizowanie właściwej obsługi technicznej poczty elektronicznej. Chodzi odbiór przesyłanych podań. etc.

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono