Wymagania związane z przyjęciem przez radę gminy tzw. uchwały reklamowej reguluje ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej u.p.z.p.). Zgodnie z art. 37a ust. 1 tej ustawy rada gminy może ustalić, w formie uchwały:
- zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych i ogrodzeń oraz
- ich gabaryty, standardy jakościowe i rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Zakaz nie dla szyldów
Nieco inne uprawnienia przysługują radzie w odniesieniu do szyldów (czyli tablic lub urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której znajduje się dana tablica lub urządzenie). W uchwale reklamowej określa się zasady i warunki sytuowania szyldów, ich gabaryty oraz liczbę szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność. W uchwale reklamowej rada może zawrzeć zakaz umieszczania ogrodzeń oraz tablic i urządzeń reklamowych, ale z wyłączeniem szyldów (art. 37a ust. 2-3 u.p.z.p.). Zakaz sytuowania nie może obejmować także obiektów małej architektury >patrz ramka.
Przykład:
Rada gminy chciałaby zawrzeć regulacje dotyczące tablic i urządzeń reklamowych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Obowiązujące przepisy nie przewidują takiej możliwości. Art. 15 ust. 3 pkt 9 u.p.z.p., w brzmieniu obowiązującym do 11 września 2015 r., dopuszczał ustalenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Przepis ten został jednak uchylony (art. 7 pkt 3 lit. b ustawy z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, DzU z 2015 r. poz. 774 ze zm., por. także przepisy przejściowe zawarte w art. 12 ust. 1–3 tej ustawy).