Utrata nieposzlakowanej opinii
Niespełnienie pozostałych przymiotów wskazanych w rygorach selekcyjnych przez urzędnika sc, choć nie powoduje już wygaśnięcia jego stosunku pracy i tak przesądza o konieczności jego zakończenia. W myśl, bowiem art. 71 ust.1 pkt. 3 usc w razie utraty nieposzlakowanej opinii, rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej następuje, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia (>patrz „Rzeczpospolita radzi").
Pozostali członkowie korpusu
Również w przypadku pracowników sc i osób zajmujących wyższe stanowiska w tej służbie, niespełnianie jednego z wymogów wskazanych w art.4 usc, co do zasady nie pozwala na dalsze zatrudnianie ich w służbie cywilnej. Co oznacza, że utrata wskazanego w cytowanym przepisie przymiotu musi powodować rozwiązanie stosunku pracy z taką osobą. To czy nastąpi to w drodze wypowiedzenia czy rozwiązania bez wypowiedzenia zależy od określonego wydarzenia, które spowodowało, że członek korpusu sc przestał nagle spełniać wymogi zatrudnieniowe oraz od decyzji przełożonego, który np. zamiast zwolnić pracownika w trybie dyscyplinarnym, gdy zaistnieją przesłanki z art. 52 kp może dać mu tylko wypowiedzenie. Ustawa, bowiem na ten temat milczy.
Z orzecznictwa
- Wygaśnięcie stosunku pracy następuje z chwilą spełnienia się okoliczności, z którymi prawo wiąże skutek w postaci ustania stosunku pracy (art. 63 kodeksu pracy). Są to inne zdarzenia niż oświadczenia woli, gdyż w przypadku tych oświadczeń Kodeks pracy używa określenia "rozwiązanie umowy" (art. 30 § 1 kp). Z tego też względu wygaśnięcie jest innym sposobem ustania stosunku pracy niż jego rozwiązanie – wyrok Sądu Najwyższego z 4 października 2006 r. (II PK 14/06, OSNAPiUS 2007 nr 19-20, poz. 27)
- Rygory selekcyjne zawarte w ustawie z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (...) nie modyfikują pracowniczej zdolności prawnej, lecz stawiają dodatkowe wymagania/warunki pracownikom, delimitując swobodę pracodawcy w zakresie wyboru kontrahenta.
Utrata przez członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego na podstawie umowy o pracę przymiotów zamieszczonych w rygorach selekcyjnych wymaga rozwiązania stosunku pracy. Z uwagi na fakt, iż sprawa ta nie została unormowana w pragmatyce służbowej, należy stosować w tym zakresie przepisy Kodeksu pracy o rozwiązaniu stosunku pracy – wyrok Sądu Najwyższego z 15 marca 2011 r. (I PK 192/10 OSNAPiUS 2012 nr 9-10, poz. 116, str. 377).