Chińskie towary jadą do Europy rosyjską koleją

Transport morski jest czasochłonny i coraz droższy więc firmy z Państwa Środka coraz więcej swoich towarów odprawiają lądem - kolejami rosyjskimi.

Publikacja: 28.03.2021 11:29

Chińskie towary jadą do Europy rosyjską koleją

Foto: Bloomberg

Szybkie ożywienie chińskiej gospodarki po pandemii w połączeniu z wydłużeniem czasu dostaw drogą morską i rosnącymi cenami sprawiło, że transport towarów do Europy koleją przez Azję i Rosję staje się bardziej atrakcyjny, pisze Financial Times.

W pierwszych dwóch miesiącach 2021 r z Chin do Europy wyruszyło ponad 2000 pociągów towarowych - dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. A już w 2020 r liczba przewozów chińskich towarów koleją wzrosła o 50 proc. i siedmiokrotnie w stosunku do 2016 r.

Najwięcej korzysta na tym kolej rosyjska - największa na świecie. Ma 720 tysięcy pracowników, 85,3 tysiące km tras kolejowych, z czego ponad połowa jest zelektryfikowana; dysponuje blisko 200 tysiącami wagonów towarowych i rocznie przewozi ok. 1,3 mld ton towarów.

Szanghajska agentka Fiona Wang wyjaśniła FT, że elektronika, sprzęt fitness i produkty związane z walką z koronawirusem będą dostarczane drogą lądową, ponieważ towary te są bardzo poszukiwane a nie nadają się do przewozów lotniczych. Inny rozmówca publikacji potwierdził, że od 20 do 30 proc. klientów zrezygnowało już transportu morskiego na rzecz kolei.

Słuszność takich wyborów wydają się potwierdzać ostatnie wydarzenia z Kanału Sueskiego. Zablokowanie 24 marca kanału przez kontenerowiec Ever Given przyczyniło się do wzrostu popularności transportu kolejowego. Przy wejściach do kanału zgromadziły się statki, w tym tankowce z rosyjską ropą wartą 160 milionów dolarów. Alternatywną trasą dostawy ładunku jest ominięcie Afryki i Przylądka Dobrej Nadziei, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami i wydłużeniem czas podróży.

Jak pisał Bloomberg, z powodu zablokowania kanału, ceny transportu morskiego wzrosły, w niektórych przypadkach kilkakrotnie. Lloyd's List szacuje, że godzina zablokowania Kanału Sueskiego kosztuje światowy handel 400 milionów dolarów.

Pomimo rosnącego w Chinach popytu na usługi kolejowe, transport kolejowy przegrywał tam na początku roku z morskim. W styczniu port Yangshan, niedaleko Szanghaju, przeładował na statki około 2 milionów kontenerów. Koleją w styczniu i lutym pojechało ich 209 tysięcy.

Szybkie ożywienie chińskiej gospodarki po pandemii w połączeniu z wydłużeniem czasu dostaw drogą morską i rosnącymi cenami sprawiło, że transport towarów do Europy koleją przez Azję i Rosję staje się bardziej atrakcyjny, pisze Financial Times.

W pierwszych dwóch miesiącach 2021 r z Chin do Europy wyruszyło ponad 2000 pociągów towarowych - dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. A już w 2020 r liczba przewozów chińskich towarów koleją wzrosła o 50 proc. i siedmiokrotnie w stosunku do 2016 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego