Na gwiazdkę 30 km nowych odcinków szybkich tras

Pandemia na razie nie zdołała wyhamować budowy dróg, choć wykonawcy szukają okazji do wydłużenia umów, powołując się na zachorowania wśród pracowników.

Aktualizacja: 22.12.2020 06:18 Publikacja: 21.12.2020 21:00

Na gwiazdkę 30 km nowych odcinków szybkich tras

Foto: Adobe Stock

Koniec 2020 roku przynosi przyspieszenie w inwestycjach drogowych. Dziś ma być włączony do ruchu wyczekiwany przez kierowców fragment Południowej Obwodnicy Warszawy: 6,5 km pomiędzy węzłami Wilanów i Wał Miedzeszyński oraz 7,5 km od Wału Miedzeszyńskiego do węzła Lubelska, do tego 3,5 km drogi S17 w ramach samego węzła Lubelska.

Czytaj także: Jakie drogi powstaną w przyszłym roku?

Dziś oddano też kierowcom kolejny fragment pełnego przekroju jezdni na budowanej autostradzie A1. W rezultacie na 53 km tej trasy ruch odbywa się po dwóch pasach w obu kierunkach. Na ostatnie dni grudnia zapowiedziane jest natomiast uruchomienie niespełna 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonie.

Nowe obwodnice

Ponieważ od początku stycznia do 21 grudnia włączono już do ruchu 107 km szybkich tras, cały 2020 rok powinien zamknąć się wynikiem 137 km. To gorzej niż przed rokiem, gdy drogowa siatka wydłużyła się o 460 km. W przyszłym roku ma być lepiej. Nieoficjalnie mówi się o przeszło 400 km, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie podaje, jakie odcinki i kiedy miałyby zostać włączone do ruchu.

Ostatnie dni przyniosły wysyp decyzji związanych z budową dróg, zwłaszcza obwodnic. Wczoraj podpisano umowę na obwodnicę Wąchocka na drodze krajowej 42. Z kolei w ubiegłym tygodniu zawarto kontrakt m.in. na budowę obwodnicy Smolajn w ciągu drogi nr 51 czy na projekt obwodnicy Kołbaskowa na drodze nr 13. Wojewoda opolski dał zielone światło do budowy obwodnicy Olesna, rozpoczęto prace nad dokumentacją obwodnic Wielunia i Łowicza.

GDDKiA zakłada, że przed końcem roku ogłosi jeszcze przetargi dla pięciu obwodnic: Koszalina i Sianowa (S6), Opatowa (S74/DK9), Suchowoli (DK8), Sztabina (DK8) i Grzymiszewa (DK72). Do tego dojdą przetargi na dwa odcinki S19: Iskrzynia – Miejsce Piastowe – Dukla, a także na kontynuację fragmentów S7: Lesznowola – Tarczyn oraz Widoma – Kraków.

Szybciej na Podlasiu

– Od stycznia ogłoszone zostały przetargi na 39 odcinków o łącznej długości prawie 506 km. Z tego 29 odcinków (w sumie 420 km) ma być realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, natomiast 10 odcinków o łącznej długości 21 km w ramach programu budowy 100 obwodnic – wylicza Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA. Jednocześnie podpisano 34 umowy budowę 443 km dróg.

W ostatnich kilku tygodniach przyspieszyły inwestycje m.in. na Podlasiu, gdzie powstaje fragment drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. To międzynarodowa trasa, która ma pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe, w region Karpat. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji.

Na Podlasiu zakontraktowano już budowę 37 km. Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024–2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliło na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa.

Części zaplanowanych na obecny rok inwestycji nie uda się jednak zrealizować tak, jak wcześniej zapowiadano, zwłaszcza dwóch sztandarowych. Odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy z tunelem pod Ursynowem będzie gotowy dopiero w przyszłym roku. To komplikuje wykorzystanie nowych fragmentów trasy, która w obecnym kształcie nie będzie jeszcze w pełni funkcjonalna.

Hamowanie na A1

Nie udało się także uruchomić nowej jezdni na całej długości autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową, co jeszcze w pierwszej połowie roku obiecywała GDDKiA. Problemem pozostanie przejazd 24-kilometrowym fragmentem łączącym Piotrków Trybunalski i Kamieńsk, gdzie wciąż trwają prace przy nawierzchni. Ponadto dopiero wiosną ma zostać zlikwidowane gigantyczne rondo, które obecnie łączy autostradę z DK74 i zastępuje węzeł Piotrków Trybunalski Południe.

Skomplikowała się budowa 17-kilometrowego odcinka ekspresówki S7 Widoma – Kraków. Ten miliardowej wartości kontrakt z włoską firmą Salini został w tym miesiącu zerwany, bo Włosi nie rozpoczęli robót na trasie głównej i mostach. Na budowie brakowało pracowników i sprzętu. Wcześniej ta sama firma została wyrzucona z budowy obwodnicy Marek pod Warszawą.

Opóźniło się również oddanie obwodnicy Wałcza budowanej przez szczeciński Energopol. Tu także zerwano kontrakt – jeszcze w październiku ubiegłego roku. Inwestycję podzieloną później na kilka zadań kończyły inne firmy.

Jak dotąd budowy dróg nie zdołała spowolnić pandemia. Mimo to część firm stara się uzyskać przedłużenie terminów zakończenia prac, powołując się na zakażenia wśród pracowników.

Koniec 2020 roku przynosi przyspieszenie w inwestycjach drogowych. Dziś ma być włączony do ruchu wyczekiwany przez kierowców fragment Południowej Obwodnicy Warszawy: 6,5 km pomiędzy węzłami Wilanów i Wał Miedzeszyński oraz 7,5 km od Wału Miedzeszyńskiego do węzła Lubelska, do tego 3,5 km drogi S17 w ramach samego węzła Lubelska.

Czytaj także: Jakie drogi powstaną w przyszłym roku?

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi